Ändring av reglerna för anmälan av inlägg....
22 inlägg
• Sida 1 av 1
Ändring av reglerna för anmälan av inlägg....
Forumtekniker:
Sedan Den Stora Forumomläggningen gjordes var det mycket som försvann. Vi försöker återställa så mycket som möjligt och i och med Norrköpingsträffen upptäcktes att reglerna för anmälningar av inlägg försvunnit.
Dessa har nu återställts i sin ursprungliga form, och även reglerna för anmälning av PM kommer att återgå till originalformen inom kort.
I korthet säger de att den som anmäler för mycket eller för irrelevanta inlägg kan få någon sorts efterräkning från forumledningen samt att det anmälda respektive anmälaren kan komma att offentliggöras på forumet men endast om det finns särskilda grunder till detta.
Sedan Den Stora Forumomläggningen gjordes var det mycket som försvann. Vi försöker återställa så mycket som möjligt och i och med Norrköpingsträffen upptäcktes att reglerna för anmälningar av inlägg försvunnit.
Dessa har nu återställts i sin ursprungliga form, och även reglerna för anmälning av PM kommer att återgå till originalformen inom kort.
I korthet säger de att den som anmäler för mycket eller för irrelevanta inlägg kan få någon sorts efterräkning från forumledningen samt att det anmälda respektive anmälaren kan komma att offentliggöras på forumet men endast om det finns särskilda grunder till detta.
Re: Ändring av reglerna för anmälan av inlägg....
I vilka fall menar du att anmälaren kan komma att offentliggöras? Känns det rättssäkert?
- Abbreviation
- Anslöt: 2010-10-15
weasley skrev:Forumtekniker:
Mycket bra att den regeln kommer tillbaks och jag verkligen hoppas att den efterlevs strängt också. Har läst ett par forummister skriva att nu ska de ut och leta inlägg som bryter mot forumreglerna och anmäla. För mej känns det att det görs på pin kiv för att jävlas med folk. Ett väldigt smutsigt och småaktigt sätt.
Jag förstår verkligen om en människa anmäler själv om de har blivit djupt kränkta eller hotade sånt ska inte få förekomma. Eller då är det till och med OK om en annan forum medlem anmäler det. Men att anmäla minsta lilla grej känns väldigt smutsigt som värsta Stasi stilen.
Så jag verkligen hoppas att forumledningen efterlever det strängt och bannar folk som gör fler än ett vist antal anmälningar i veckan om det inte uppenbarligen är en djup kränkning eller hot.
Moderator: Det går inte att sätta en specifik gräns för hur många anmälningar en forumist får göra per vecka, men gör man ett flertal anmälningar som saknar relevans så kan vi varna anmälaren, vilket har hänt förut.
Bra.
Anmälningsfunktionen ska fylla en funktion och inte användas som bollträ av barnrumpor.
Anmälningsfunktionen ska fylla en funktion och inte användas som bollträ av barnrumpor.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
DIProgan skrev:Vem är det som tänker mörda sin anmälare?
Tror inte vi har någon medlem i HA här
Forumtekniker:
Som sagt: "endast om det finns särskilda grunder till detta". Just nu kan jag inte komma på några rimliga exempel, och det är knappast vid de rimliga anmälningarna något kommer att hända.
Det är snarare vid orimliga anmälningar, där man tex kan anta att någon eller några kan vara hotade på ett eller annat sätt. Mer specifik än så kan jag inte vara eftersom det mej veterligen (men jag har ganska uselt minne) inte förekommit att någon anmälning offentliggjorts.
Rättssäkert vet jag inte någon om. Det här är ett internetforum och Admin bestämmer. Det står dock i reglerna att man ska följa svensk lag och då är det det som gäller.
Abbreviation skrev:I vilka fall menar du att anmälaren kan komma att offentliggöras? Känns det rättssäkert?
Som sagt: "endast om det finns särskilda grunder till detta". Just nu kan jag inte komma på några rimliga exempel, och det är knappast vid de rimliga anmälningarna något kommer att hända.
Det är snarare vid orimliga anmälningar, där man tex kan anta att någon eller några kan vara hotade på ett eller annat sätt. Mer specifik än så kan jag inte vara eftersom det mej veterligen (men jag har ganska uselt minne) inte förekommit att någon anmälning offentliggjorts.
Rättssäkert vet jag inte någon om. Det här är ett internetforum och Admin bestämmer. Det står dock i reglerna att man ska följa svensk lag och då är det det som gäller.
Abbreviation skrev:I vilka fall menar du att anmälaren kan komma att offentliggöras? Känns det rättssäkert?
Mig veterligen kan man inte vara anonym som part i en rättstvist i Sverige. Forumet måste i vilket fall som helst hålla öppet för att det ibland är motiverat att redovisa vem som gör en anmälan. Det bidrar också säkert till att anmälningarna håller en önskvärt seriös nivå.
Det luriga här är om någon gör ett nytt konto bara för att anmäla anonymt ^^
DIProgan skrev:Det luriga här är om någon gör ett nytt konto bara för att anmäla anonymt ^^
Moderator: Skulle det dyka upp anmälningar från någon ny som inte skriver inlägg så märker vi det, du verkar tro att vi är någon form av ointelligenta robotar...
Skulle vi kunna få klarare riktlinjer? Jag tycker det är väldigt otydligt när någonting är okay att anmäla och när det inte är det. Någon skrev om att det måste vara djupt kränkande, eller liknande, men räcker det inte med att det är ett regelbrott? Ska jag tolka det här som att det inte är meningen att jag ska anmäla ett regelbrott om det sker, om jag inte själv drabbas av det? Förlåt för alla frågor men jag förstår inte riktigt.
- Abbreviation
Miche skrev:DIProgan skrev:Det luriga här är om någon gör ett nytt konto bara för att anmäla anonymt ^^
Moderator: Skulle det dyka upp anmälningar från någon ny som inte skriver inlägg så märker vi det, du verkar tro att vi är någon form av ointelligenta robotar...
Han eller hon får väl posta några inlägg först då för att lura de allsmäktiga.
DIProgan skrev:Miche skrev:DIProgan skrev:Det luriga här är om någon gör ett nytt konto bara för att anmäla anonymt ^^
Han eller hon får väl posta några inlägg först då för att lura de allsmäktiga.
Ett utmärkt sätt att avslöja sig, det har hänt förut och det kommer att hända igen.
Ja ni får väl sitta o jämföra ip-adresser lite då o då. Låter som ett kul jobb not.
DIProgan skrev:Ja ni får väl sitta o jämföra ip-adresser lite då o då. Låter som ett kul jobb not.
Det finns bra verktyg för det, men det är oftast inte IP-adresserna som avslöjar nygamla medlemmar...
Abbreviation skrev:Skulle vi kunna få klarare riktlinjer? Jag tycker det är väldigt otydligt när någonting är okay att anmäla och när det inte är det. Någon skrev om att det måste vara djupt kränkande, eller liknande, men räcker det inte med att det är ett regelbrott? Ska jag tolka det här som att det inte är meningen att jag ska anmäla ett regelbrott om det sker, om jag inte själv drabbas av det? Förlåt för alla frågor men jag förstår inte riktigt.
Jag tror regeln har uppkommit med tanke på vissa personers "strategier".
http://www.aspergerforum.se/post582619.html#p582619
Titti skrev:Fighterbabe har valt en bra strategi i det här grälet, i vart fall ur modereringssynpunkt. Däremot är den inte det när det gäller att skapa goda och förtroendefulla relationer till andra människor här. Hon anmäler inlägg istället för att ge igen och klarar sig därför med en tillsägelse för bland annat...
D.v.s. man provocerar och gör folk förbannade för att man gillar uppmärksamheten, sen så jävlas man ytterligare genom att anmäla dom som reagerar på det. Istället för att man svara på folks argument och frågor, så jävlas man på detta osynliga sätt istället, sen så fortsätter man att provocera fram nya reaktioner. Känns ganska utstuderat vid det här laget, och det verkar ju som att rapporteringsverktyget använts mycket flitigt från just dessa personer. Sen blir det ju förstås också många anmälningar åt andra hållet också.
Så jag tror att detta kan vara ett sätt för moderatorerna att få stopp på såna här aktiviteter, som bara genererar ofantliga mängder anmälningar och extraarbete för moderatorerna, vilket gör att arbetet halkar efter och alla blir frustrerade.
Men det är ju så, beter man sig som ett **** mot andra forumister och sen vägrar stå stå för vad man gjort och svarar på reaktionerna och frågorna/motargumenten, utan istället låter moderatorerna ta den smällen, då är det inte så konstigt att reglerna revideras till slut. Det finns ju personer som uppenbarligen älskar att se hur långt man kan gå och provocera inom regelverkens ramar, utan att åka dit själv. Det gäller ju både forumregler, träffregler såväl som lagar och förordningar. Då slutar det ju också med att reglerna måste anpassas efter dessa individer.
Men jag tycker samtidigt det är fel att dessa ytterst få individer ska göra så större grupper tvingas leva under hårdare åtstramningar, bara för att anpassa sig till de som bara förstör. Istället för totala fotoförbud på träffar för alla, och hårdare anmälningsregler på forumet för alla, så tycker jag man istället bör neka sabotörerna tillträde till dessa funktioner. Varför ska vi låta dessa ytterst få individer bestämma regelverket för alla andra för? Är det inte bättre vi behåller våra rätt "normala" regelverk, och istället bara säger "Icke längre välkomna!" till dom som ändå bara försöker hitta nya kryphål i regelverken och nya sätt att jävlas?
Detta är bara mina teorier och åsikter om saken, det står alla fritt att tycka vad dom vill om det.
Du har en poäng där, Danne. Jag tänker lite som du faktiskt.
Forumtekniker (fd moderator):
Har funderat en del på det du säger för naturligtvis ska forumister som sköter sej känna sej trygga. Jag ska därför försöka exemplifiera:
1) När man kan få en varning för missbruk
En person har en uppenbart provocerande attityd och/eller åsikter. De flesta försöker resonera vett i personen men det går inte. I frustration kommer då ett och annat "ä'ru goo i hôvve eller?". Om då personen börjar tokanmäla varenda inlägg som på något sätt innehåller kritik så kan den anmälande få en varning.
Personen kan också få en varning om den rutinmässigt anmäler helt oskyldiga inlägg som tex "ja jag gillar också att fiska och var ute med ekan igårnatt".
2) När anmälan på något sätt kan komma att offentliggöras
Om den innehåller information av den art att forumet som helhet kan ha intresse av den. Svårt att ge exempel på, men det kan vara av positiv art, tex "jag är helbrägdagörare och kan laga spegelneuronerna på den som vill". Eller det kan vara av negativ art, tex "jag ska fanimej komma på den här annonserade träffen och slå ihjäl folk med min granatkastare". Som du ser är det ganska orealistiska alternativ, men IBLAND kan det dyka upp saker som KAN ha relevans för alla att känna till. Då är det bra att skrivningen finns där.
Så om man tycker att någon bryter mot forumreglerna ska man naturligtvis anmäla utan att behöva oroa sej. Ett tips kan vara att bara göra en anmälan per sida och i anmälan skriva "i det här inlägget samt fler på samma sida bryter personen mot reglerna". Anmälan kan då behandlas snabbare.
Jag hoppas att det här har givit lite klarhet i dina funderingar.
Abbreviation skrev:Skulle vi kunna få klarare riktlinjer? Jag tycker det är väldigt otydligt när någonting är okay att anmäla och när det inte är det. Någon skrev om att det måste vara djupt kränkande, eller liknande, men räcker det inte med att det är ett regelbrott? Ska jag tolka det här som att det inte är meningen att jag ska anmäla ett regelbrott om det sker, om jag inte själv drabbas av det? Förlåt för alla frågor men jag förstår inte riktigt.
Har funderat en del på det du säger för naturligtvis ska forumister som sköter sej känna sej trygga. Jag ska därför försöka exemplifiera:
1) När man kan få en varning för missbruk
En person har en uppenbart provocerande attityd och/eller åsikter. De flesta försöker resonera vett i personen men det går inte. I frustration kommer då ett och annat "ä'ru goo i hôvve eller?". Om då personen börjar tokanmäla varenda inlägg som på något sätt innehåller kritik så kan den anmälande få en varning.
Personen kan också få en varning om den rutinmässigt anmäler helt oskyldiga inlägg som tex "ja jag gillar också att fiska och var ute med ekan igårnatt".
2) När anmälan på något sätt kan komma att offentliggöras
Om den innehåller information av den art att forumet som helhet kan ha intresse av den. Svårt att ge exempel på, men det kan vara av positiv art, tex "jag är helbrägdagörare och kan laga spegelneuronerna på den som vill". Eller det kan vara av negativ art, tex "jag ska fanimej komma på den här annonserade träffen och slå ihjäl folk med min granatkastare". Som du ser är det ganska orealistiska alternativ, men IBLAND kan det dyka upp saker som KAN ha relevans för alla att känna till. Då är det bra att skrivningen finns där.
Så om man tycker att någon bryter mot forumreglerna ska man naturligtvis anmäla utan att behöva oroa sej. Ett tips kan vara att bara göra en anmälan per sida och i anmälan skriva "i det här inlägget samt fler på samma sida bryter personen mot reglerna". Anmälan kan då behandlas snabbare.
Jag hoppas att det här har givit lite klarhet i dina funderingar.
Moderator:
@Danne, i vanliga livet är de flesta lagar stiftade pga ett fåtal som beter sig "fel", vi skulle inte behöva strafflagar om alla kunde följa vanliga regler och de flesta lagar berör bara ett ytterst fåtal människor.
Skulle du döda någon om det inte fanns en lag som förbjöd det? Jag skulle inte tro det.
Påverkar den lagen ditt liv i någon negativ mening? Nej, jag tror knappast det.
Detsamma gäller regeln om att anmälningar, du anmäler knappast inlägg som inte är kränkande som faktiskt inte är kränkande och behöver knappsst tänka på den regeln.
De flesta som berörs av regeln kommer först att få en tillsägelse, någon enstaka som anmäler mycket kanske får en varning så de skärper sig. Det är nog bara den som reggat ett till konto som anmäler inlägg utav bara h-e som riskerar avstängning direkt.
@weasley, det kan t.o.m. vara tillräckligt att skriva "I tråden är det väldigt många off-topicinlägg" (om det gäller de flesta sidor i tråden) eller "Det här är det första av många off-topicinlägg" så att sökningen begränsas för oss moderatorer.
@Danne, i vanliga livet är de flesta lagar stiftade pga ett fåtal som beter sig "fel", vi skulle inte behöva strafflagar om alla kunde följa vanliga regler och de flesta lagar berör bara ett ytterst fåtal människor.
Skulle du döda någon om det inte fanns en lag som förbjöd det? Jag skulle inte tro det.
Påverkar den lagen ditt liv i någon negativ mening? Nej, jag tror knappast det.
Detsamma gäller regeln om att anmälningar, du anmäler knappast inlägg som inte är kränkande som faktiskt inte är kränkande och behöver knappsst tänka på den regeln.
De flesta som berörs av regeln kommer först att få en tillsägelse, någon enstaka som anmäler mycket kanske får en varning så de skärper sig. Det är nog bara den som reggat ett till konto som anmäler inlägg utav bara h-e som riskerar avstängning direkt.
@weasley, det kan t.o.m. vara tillräckligt att skriva "I tråden är det väldigt många off-topicinlägg" (om det gäller de flesta sidor i tråden) eller "Det här är det första av många off-topicinlägg" så att sökningen begränsas för oss moderatorer.
Tack för förtydligandet, weasley!
- Abbreviation
Miche skrev:[...] i vanliga livet är de flesta lagar stiftade pga ett fåtal som beter sig "fel" [...]
Nej, det är helt enkelt fel. Merparten av lagvolymen i sverige idag är förmodligen skatte-, avtals-, bolags- och miljölagar. De rena ordningslagarna är tämligen få.
Miche skrev:Skulle du döda någon om det inte fanns en lag som förbjöd det? Jag skulle inte tro det. Påverkar den lagen ditt liv i någon negativ mening? Nej, jag tror knappast det.
Nej, specifikt den lagen påverkar förmodligen inte så många negativt direkt. Däremot bidrar den till den absurt stora volymen som ingen (iallafall inte gemene man) kan överblicka i alla detaljer, men ändå förväntas känna till och följa. Det är delvis samma sak med forumreglerna, fast här är det ett större problem att de är gummiartade och kan tillämpas olika vid olika tillfällen beroende på dagsform hos forumledningen.
Återgå till Regler, nyheter och synpunkter