Alpackor för ull och terapi
3 inlägg
• Sida 1 av 1
En artikel om ett par som haft får, kor och hästar men nu satsar på alpackor.
"De här djuren går rakt in i hjärtat på en och de är otroligt intelligenta"
"Alpackan är ett kameldjur från Anderna som blev nästan utrotat när spanjorerna invaderade Peru på 1500-talet, men som nu blir allt populärare världen över.
---
Det här skulle kunna bli en bra jordbruksindustri för många i landet, säger han och förklarar att det finns många fördelar med alpackor till exempel att de inte äter så mycket och att de inte är lika rymningsbenägna som får.
--- Det gamla stallet har blivit konferensanläggning. De anordnar kurser och det går bra att övernatta på gården och bara umgås med djuren."
(DN 2013-05-10 "Här ger djuren både fin ull och terapi till gästerna")
Det finns ca 1500 alpackor i Sverige.
"Alpackan finns i två typer, huacaya och suri, vars ull är ännu finare. Djuret blir vanligtvis mellan 20 och 25 år gammalt."
Åh, jag skulle vilja krama en alpacka!
"De här djuren går rakt in i hjärtat på en och de är otroligt intelligenta"
"Alpackan är ett kameldjur från Anderna som blev nästan utrotat när spanjorerna invaderade Peru på 1500-talet, men som nu blir allt populärare världen över.
---
Det här skulle kunna bli en bra jordbruksindustri för många i landet, säger han och förklarar att det finns många fördelar med alpackor till exempel att de inte äter så mycket och att de inte är lika rymningsbenägna som får.
--- Det gamla stallet har blivit konferensanläggning. De anordnar kurser och det går bra att övernatta på gården och bara umgås med djuren."
(DN 2013-05-10 "Här ger djuren både fin ull och terapi till gästerna")
Det finns ca 1500 alpackor i Sverige.
"Alpackan finns i två typer, huacaya och suri, vars ull är ännu finare. Djuret blir vanligtvis mellan 20 och 25 år gammalt."
Åh, jag skulle vilja krama en alpacka!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag älskar alpackor och jag skulle också vilja krama en! De är så otroligt gulliga. Jag har spunnit av alpackaull och det ger ett fint, mjukt garn som sedan kan bli en varm tröja.
- Pentti Varg
- Anslöt: 2013-03-17
Alpackor är ett av mina absoluta favoritdjur. Jag ska dra till Norrland och skaffa mig dessa underbara djur.