Allmän linje (endast?) för personer med AS

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Allmän linje (endast?) för personer med AS

Inläggav Sheyen » 2010-12-17 1:53:57

Igår skickade jag ett mail till en person som jobbar på en folkhögskola i Jönköping. Denna folkhögskola har en allmän linje för personer med AS och jag undrar i mitt mail ifall jag får lov att söka till den linjen. Jag har inte AS som diagnos. Jag har HFA.

Jag skrev:

Hej!

Jag heter *borttaget namn* och jag är intresserad av att veta mer om den allmäna linjen för personer med aspergers syndrom.

Det jag undrar är ifall jag får lov att söka till er skola. Jag har nyligen blivit diagnostiserad med högfungerande autism (inte AS).


Idag fick jag ett svar. Personen skrev:

Hej!

Först behöver man komma på ett studiebesök till oss.
Efter det om man tycker det verkar intressant måste man komma på en prova på vecka innan man kan söka.
Linjen för AS krävs det ett intyg att personen har AS för att gå hos oss.


Innebär detta att jag inte får lov att söka till den allmäna linjen för personer med AS?


Moderator: Tog bort namnet enligt önskemål.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Inläggav Torsdag » 2010-12-17 2:06:24

Oklart svar helt klart jag skulle fråga igen om det tagit andra med HFA diagnos. Men i vilket fall så bör det inte vara några som helst problem.

Varför fick du HFA och inte AS?
Torsdag
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2006-01-19

Inläggav Zombie » 2010-12-17 2:16:37

Nej, det ska inte vara några problem. Blir det det så är de okunniga.

Det finns ingen vetenskapligt hållbar skillnad mellan HFA och AS (det finns det ju inte ens mellan AS/HFA och autism, bara en glidande skala). En vanlig version hos dem som diagnosticerar är att med HFA ska man ha haft försenad språkutveckling som liten och med AS tidig eller normal, men den eventuella skillnaden är vald på mycket oklara grunder och jämnar hur som helst ut sig innan man blir vuxen.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Sheyen » 2010-12-17 2:36:08

Torsdag skrev:Varför fick du HFA och inte AS?


Min psykolog sa någonting med att jag uppfyllde kriterierna för både HFA och AS, men hon ansåg att jag hade problem som inte fanns med bland kriterierna för AS.

Mer än så vet jag inte om det.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Inläggav Sheyen » 2010-12-17 2:46:56

Jag har skickat ett nytt mail till personen.

Jag skrev:

Går det lika bra med ett intyg att man har högfungerande autism?
I staden som jag bor i nu finns det en skola som har en linje för personer med AS, men det finns även elever på den linjen som har HFA.

Min psykolog har sagt att HFA och AS är ungefär samma sak.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Inläggav ufo » 2010-12-17 2:50:08

En pudel är en hund.
En schäfer är en hund.
En hund kan vara både pudel eller schäfer.

AS är en autism.
HFA är en autism.
En autism kan vara både AS eller HFA.

Ungefär så.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Theone » 2010-12-17 11:46:37

Hög fungerande autism det är väl Aspergers syndrom, det måste vara någon ny diagnosvariant som du har. Att gå så långt som att jämföra det med olika hundraser skulle jag inte göra, snarare 2st schäfertikar ifrån samma kull med olika namn.

Hatar när jag får otydliga svar så där, om de skickar ett svar till någon som förmodas ha AS då borde de veta att man ska vara tydlig. Annars kan man ju redan där anse att de är lite oseriösa.

Mvh
Theone
Får inte posta
 
Inlägg: 287
Anslöt: 2010-11-04

Inläggav Zombie » 2010-12-17 11:55:13

Theone skrev:Hög fungerande autism det är väl Aspergers syndrom, det måste vara någon ny diagnosvariant som du har.

Snarare gammal. Gammalt skräp som de inte har rensat bort, och som stör mycket mer än DAMP ~ ADHD eller ADD ~ vad-det-nu-är-det-ska-heta-istället-som-är-längre-och-mer-opraktiskt, eftersom skillnaden inte är ordentligt definierad.

Theone skrev:Hatar när jag får otydliga svar så där, om de skickar ett svar till någon som förmodas ha AS då borde de veta att man ska vara tydlig. Annars kan man ju redan där anse att de är lite oseriösa.

Tyvärr gäller det de flesta överallt, även jämförelsevis bra vuxenhabiliteringar. Men som sagt, gammalt skräp som ingen egentligen vet var den har underlättar inte heller.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Tikki » 2010-12-17 15:12:58

Blir Du inte antagen för att Du har HFA så tycker jag det är skandal. Det finns t.o.m. läkare som "vänder" på diagnoserna och använder kriterierna för HFA till Aspergers och tvärtom.
Själv har jag inte AS utan atypisk autism men i mina papper står AS. Detta för att utredaren ansåg att det kunde bli mindre problem med Försäkringskassan m fl.
Jag tycker Din psykolog borde göra motsvarande.
Lycka till och Kramiz
Tikki
 
Inlägg: 207
Anslöt: 2010-06-19
Ort: Skåne(land)

Inläggav Tikki » 2010-12-17 15:33:20

Det finns så många unga tjejer i Sverige som mår dåligt vilket gör mig jävligt förbannad.
Jag har nu bläddrat i genom både ICD-10 och DVM-IVTR och inte kunnat hitta HFA. Var jag slarvig eller är det en Kalle Anka-diagnos?
Tikki
 
Inlägg: 207
Anslöt: 2010-06-19
Ort: Skåne(land)

Inläggav Angelic Fruitcake » 2010-12-17 15:38:25

Tikki skrev:Det finns så många unga tjejer i Sverige som mår dåligt vilket gör mig jävligt förbannad.
Jag har nu bläddrat i genom både ICD-10 och DVM-IVTR och inte kunnat hitta HFA. Var jag slarvig eller är det en Kalle Anka-diagnos?


HFA är inte en egen diagnos. Det innebär i allmänhet autistiskt syndrom, men utan förståndshandikapp. "Högfungerande" är inte en diagnos, det är bara ett inofficiellt tillägg.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Inläggav Tikki » 2010-12-17 15:41:12

OK, men då kan man ju inte få HFA som diagnos. FK tex vill ju gärna ha diagnoskoden också, lär va svårt. 8)
Tikki
 
Inlägg: 207
Anslöt: 2010-06-19
Ort: Skåne(land)

Re: Allmän linje (endast?) för personer med AS

Inläggav Kristofer » 2010-12-17 18:46:19

När du väljer utbildningar som är AS-inriktade ska du vara mycket noggrann med att kontrollera vilken kompetens som utbildningsordnaren har. Det finns tyvärr oseriösa aktörer på denna marknad. Aktörer som saknar kompetens. Som tur är finns det också bra aktörer så du har alla chanser att hitta en bra utbildning.

Mitt råd till dig blir att du noga ska kolla upp vilken kompetens de har och vad de har för syn på asperger. Det finns tyvärr de som likställer asperger med lindrigt förståndshandikapp.

Sheyen skrev:Idag fick jag ett svar. Personen skrev:

Hej!

Först behöver man komma på ett studiebesök till oss.
Efter det om man tycker det verkar intressant måste man komma på en prova på vecka innan man kan söka.
Linjen för AS krävs det ett intyg att personen har AS för att gå hos oss.


Svaret du fick ovan tycker jag låter lite konstigt. Det tyder på att man kanske inte har så mkt kunskap om AS eller HFA. Jag tycker inte du ska avfärda dem men att du ska ta reda på mer om utbildningen. Allt för att du ska hitta en utbildning som blir så bra som möjligt för dig.

Lycka till!
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Re: Allmän linje (endast?) för personer med AS

Inläggav Sheyen » 2010-12-17 21:31:59

Kristofer skrev:Mitt råd till dig blir att du noga ska kolla upp vilken kompetens de har och vad de har för syn på asperger. Det finns tyvärr de som likställer asperger med lindrigt förståndshandikapp.


Bör jag maila dem och helt enkelt fråga vad de har för kompetens?

"Vad har ni för kompetens gällande AS och HFA?"

Är den frågan bra formulerad? Jag vet inte riktigt hur jag ska göra, så jag frågar er på forumet så att jag kan få några tips eller idéer. Det kanske är så att jag kan ta reda på deras kompetens på något annat sätt än att maila dem. Om jag kan det så skulle jag uppskatta om någon berättade hur jag kan göra.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Inläggav Fenren » 2010-12-17 21:34:01

frågan är rak och simpel. blir nog jättebra
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Allmän linje (endast?) för personer med AS

Inläggav slackern » 2010-12-17 21:35:48

Sheyen skrev:
Kristofer skrev:Mitt råd till dig blir att du noga ska kolla upp vilken kompetens de har och vad de har för syn på asperger. Det finns tyvärr de som likställer asperger med lindrigt förståndshandikapp.


Bör jag maila dem och helt enkelt fråga vad de har för kompetens?

"Vad har ni för kompetens gällande AS och HFA?"

Är den frågan bra formulerad? Jag vet inte riktigt hur jag ska göra, så jag frågar er på forumet så att jag kan få några tips eller idéer. Det kanske är så att jag kan ta reda på deras kompetens på något annat sätt än att maila dem. Om jag kan det så skulle jag uppskatta om någon berättade hur jag kan göra.


Googla namnet på skolan kolla om det finns negativa saker skrivna om dom utav föredetta elever.

Lyssna med folk på habbliteringen om de har hört bra eller dåliga saker snacka med en Syokonsulent. Typ dom grejerna jag kan komma på.
slackern
 
Inlägg: 43893
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Allmän linje (endast?) för personer med AS

Inläggav Kristofer » 2010-12-17 21:43:45

Sheyen skrev:
Kristofer skrev:Mitt råd till dig blir att du noga ska kolla upp vilken kompetens de har och vad de har för syn på asperger. Det finns tyvärr de som likställer asperger med lindrigt förståndshandikapp.


Bör jag maila dem och helt enkelt fråga vad de har för kompetens?

"Vad har ni för kompetens gällande AS och HFA?"

Är den frågan bra formulerad? Jag vet inte riktigt hur jag ska göra, så jag frågar er på forumet så att jag kan få några tips eller idéer. Det kanske är så att jag kan ta reda på deras kompetens på något annat sätt än att maila dem. Om jag kan det så skulle jag uppskatta om någon berättade hur jag kan göra.


Inget fel på den frågan. Fråga också vad de har för syn på AS och vad det är som gör att de valt att driva en sådan här linje. Fråga också vad som hände efter utbildningen för elever som tidigare gått där. Fråga om du kan komma i kontakt med någon fd elev, de brukar nämligen kunna berätta en del om utbildningen. Passa också på att se efter om det är möjligt för dig att få göra studiebesök på skolan och programmet innan du söker. Just ett studiebesök tror jag skulle kunna ge dig mycket för att kunna avgöra om det är något för dig.

Se inte mitt inlägg som en komplett guide utan mer som idéer om vad som kan vara relevant att ta reda på.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Re: Allmän linje (endast?) för personer med AS

Inläggav Sheyen » 2010-12-17 22:42:04

Kristofer skrev:Fråga också vad de har för syn på AS och vad det är som gör att de valt att driva en sådan här linje. Fråga också vad som hände efter utbildningen för elever som tidigare gått där. Fråga om du kan komma i kontakt med någon fd elev, de brukar nämligen kunna berätta en del om utbildningen. Passa också på att se efter om det är möjligt för dig att få göra studiebesök på skolan och programmet innan du söker. Just ett studiebesök tror jag skulle kunna ge dig mycket för att kunna avgöra om det är något för dig.

Se inte mitt inlägg som en komplett guide utan mer som idéer om vad som kan vara relevant att ta reda på.


Det du har skrivit är jättebra tips och det är precis vad jag behöver. Tack för det.

Angående studiebesök så står det information om det citerat mitt första inlägg i tråden. Jag citerar igen:

Hej!

Först behöver man komma på ett studiebesök till oss.
Efter det om man tycker det verkar intressant måste man komma på en prova på vecka innan man kan söka.
Linjen för AS krävs det ett intyg att personen har AS för att gå hos oss.


Jag tolkar det som att det är förbestämt att man ska komma på studiebesök innan man ansöker till skolan.


Jag skickade ett mail till personen igår. Nu måste jag först och främst invänta svar från personen. Om jag efter det fortfarande saknar den information som jag behöver så kommer jag att använda mig av de tips som du har skrivit ned.

Tack, Kristofer!
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Inläggav Kristofer » 2010-12-17 22:53:35

Så lite så.

En sak till: Vad är det du behöver läsa för något. Som jag fattar det så är allmän linje på Folkhögskola en motsvarighet till gymnasiet. Om du har vissa delar av gymnasiet inlästa, kolla att du verkligen kan få resten på Folkhögskolan och att du undviker att läsa sådant som du redan har eller inte behöver/inte är intresserad av.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Alien » 2010-12-17 22:53:52

Om den formella diagnosen är "autistiskt syndrom" oavsett om man är låg- el högfungerande, så borde ju HFA stå med som närmare information i intyget. Kan tänka mig att skolan inte anser att deras kurser är anpassande för LF autister.

Men iom att du gör studiebesök där, så kommer de ju att upptäcka att du inte är lågfungerade.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46531
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Sheyen » 2010-12-17 23:19:11

Kristofer skrev:Så lite så.

En sak till: Vad är det du behöver läsa för något. Som jag fattar det så är allmän linje på Folkhögskola en motsvarighet till gymnasiet. Om du har vissa delar av gymnasiet inlästa, kolla att du verkligen kan få resten på Folkhögskolan och att du undviker att läsa sådant som du redan har eller inte behöver/inte är intresserad av.


Anledningen till att jag vill plugga är för att ha någonting att göra om dagarna. Jag är fortfarande osäker på vad jag vill sysselsätta mig med, så därför känns det ändå nödvändigt att jag går till skolan och "håller igång hjärnan" så att jag inte riskerar att bli trög och dum.

Man får möjlighet att lära sig bra saker på den allmäna linjen.

Jag citerar:
Vi vill ge dig möjlighet att nå grundläggande behörighet.
Om du önskar det, kan vi hjälpa dig med särskild behö-
righet i olika ämnen. Självklart anpassar vi kursplanen
efter dina förutsättningar. Du kan också välja att ha
musik eller skaparämnen på schemat.

Vi vill också att du själv ska klara av din ”vardag”. Därför
ingår boendeutbildning som ett naturligt inslag i kursen.
Du sköter själv städning, tvätt och, till viss del, matlagning.
Självklart får du hjälp och stöd av handledarna.
I träningen ingår också att du själv ska kunna planera och
genomföra inköp av mat, sköta post- och bankärenden
samt andra bestyr som hör vardagen till
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Inläggav AAA » 2010-12-18 13:14:19

Jag har en del info om skolgång och NPF. Dessa från SPSM tycker jag är till praktisk hjälp för att bli upplyst om vad som finns:

Att göra studiesituationen tillgänglig för vuxenstuderande med ADHD
Att göra studiesituationen tillgänglig för vuxna med funktionsnedsättning
Att göra studiesituationen tillgänglig för vuxna med autism eller Aspergers syndrom

Moderator: Ändrat länkadresserna så de blir klickbara (ett "url" för mycket i varje länk)
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav AAA » 2010-12-18 13:19:17

När du är mejlar loss kan du kanske höra med dessa?
Autism- & Aspergerförbundet: Skola

Moderator: Fixat länken.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Tikki » 2010-12-18 13:23:34

Sista länken fungerar inte. 8)
Tikki
 
Inlägg: 207
Anslöt: 2010-06-19
Ort: Skåne(land)

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in