"Alarmerande ökning av demens"
27 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
I den s k Gerda-studien har forskarna undersökt äldre i Västerbotten och Österbotten. De började för tio år sedan och har nu gjort en uppföljning.
Det är dystra framtidsutsikter, inte bara i Sverige och Finland.
Det borde alltså satsas mer på åldringsvården. Men politikerna gör tvärtom:
De rödgröna är alltså inte klokare el mänskligare än regeringen, iaf inte när det gäller åldringsvården. För att gamla och dementa inte röstar? För att politikerna förtränger tanken på åldrande och död? Vi går mot demensen var vi går.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/alarme ... v-demens-1Antalet demenssjuka i Sverige ökar drastiskt, visare en ny studie från Umeå universitet. De alarmerande resultaten kommer från en stor granskning av demensutvecklingen bland 85-åringar och äldre.
– På fem till sju år ökade andelen demenssjuka med 40 procent, säger Yngve Gustafson, professor i geriatrik vid Umeå universitet, till SVT:s Västerbottensnytt.
Ett överraskande resultat tyder på att kranskärlsoperationer ökar risken att drabbas.
Det är dystra framtidsutsikter, inte bara i Sverige och Finland.
Mycket tyder enligt Yngve Gustafson på att andelen demenssjuka är på väg att öka kraftigt i hela Västeuropa. Flera av hans kollegor i andra länder har förvarnat om att flera forskningsrapporter som pekar på detta är på gång under de närmaste åren.
Om GERDA-studiens siffror översätts till hela riket innebär det att dagens planeringstal på omkring en kvarts miljon människor med demenssjukdom 2050 inte alls håller.
– Även om vi skulle räkna våra prognoser lågt så innebär det här 100 000 ytterligare med demenssjukdom. Och det måste man sätta i relation till att vi har 90 000 platser på särskilda boenden. Så det är en enormt stor ökning, långt över de planeringstal som kommuner och landsting har i dag, säger Yngve Gustafson.
Det borde alltså satsas mer på åldringsvården. Men politikerna gör tvärtom:
I exempelvis Västerbottens landsting har den rödgröna majoriteten beslutat om kraftiga neddragningar inom geriatriken.
– Det är väldigt bakvänt att man raserar kompetens och drar ner resurser som kommer att behövas mer än någonsin i framtiden, säger Yngve Gustafson.
De rödgröna är alltså inte klokare el mänskligare än regeringen, iaf inte när det gäller åldringsvården. För att gamla och dementa inte röstar? För att politikerna förtränger tanken på åldrande och död? Vi går mot demensen var vi går.
Re: "Alarmerande ökning av demens"
Vad gör oss dementa? Kanske ärftlighet men övervikt bidrar också. Det visar forskarna Laura Fratiglioni och Weili Xu i en studie, publicerad i medicintidskriften Neurology:
Stress, dålig sömn och övervikt är ju vanligt för många mitt i livet.
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/over ... for-demensNågra kilon för mycket redan i medelåldern ökar risken för demens senare i livet. Bäst klarar de sig som är normalviktiga, visar en ny stor studie gjord på 8 500 svenska tvillingar.
---
En normalviktig 50-åring, som beräknas leva i ytterligare 40 år, löper 30 procents risk att bli dement under sin livstid. Med normalvikt menas ett kroppsmasseindex (BMI) mellan 20 och 25.
Den som är överviktig eller fet har 80 procent högre risk än normalviktiga att drabbas av demens, Alzheimers sjukdom eller vaskulär demens på äldre dagar.
Stress, dålig sömn och övervikt är ju vanligt för många mitt i livet.
Många överviktiga har hjärt-kärlsjukdomar som högt blodtryck och åderförkalkning. Det är enligt forskarna en viktig förklaring till den ökade demensrisken.
– Kroppsfettet bildar också proteiner som triggar i gång inflammatoriska processer i hjärnan. Vi tror även att stress i medelåldern kan spela en viktig roll genom en ökad kortisolhalt i kroppen, vilket på sikt kan påverka viktiga funktioner i hjärnan.
Ja det låter otroligt verklighetsfrånvänt att dra ner kraftigt på geriatriken. Hörde nyligen att idag finns det cirka 3-400 000 80-plussare, men om 20 år kommer siffran att ligga på runt 800 000. (med reservation för fel..)
Min teori är att demens liksom alla andra av västlandets välfärdssjukdomar beror på det vi äter. Samt till viss del på arvet (kanske 50 % eller nåt). Men resten kan vi påverka framförallt med vad vi stoppar i munnen.
EDIT: Man vet inte vad återförkalkning egentligen beror på (fett- och kolesterolteorierna visade sig vara fel). Jag tror det beror på att folk äter för mycket kolhydrater (= socker coh stärkelse) som skapar inflammation i tarmorganen och blodkärlen samt viktökning (överskottssockret omvandlas till kroppsfett liksom överskott av proteiner gör det).
Min teori är att demens liksom alla andra av västlandets välfärdssjukdomar beror på det vi äter. Samt till viss del på arvet (kanske 50 % eller nåt). Men resten kan vi påverka framförallt med vad vi stoppar i munnen.
EDIT: Man vet inte vad återförkalkning egentligen beror på (fett- och kolesterolteorierna visade sig vara fel). Jag tror det beror på att folk äter för mycket kolhydrater (= socker coh stärkelse) som skapar inflammation i tarmorganen och blodkärlen samt viktökning (överskottssockret omvandlas till kroppsfett liksom överskott av proteiner gör det).
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Nu finns också en enkel metod att förutspå om någon kommer att drabbas:
Men varför går man långsamt då? Pga övervikt och dålig kondition, antar jag, vilket i sig är livsförkortande och demensframkallande.
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/fors ... par-demensRisken för att en person utvecklar demens senare i livet går att förutspå genom att studera personens gånghastighet. Det hävdar amerikanska forskare i en ny studie.
Dessutom är greppstyrkan i medelåldern kopplad till risken för att drabbas av stroke, enligt forskarna.
– Det här är grundläggande test som kan förutspå risken för demens och stroke och som kan utföras enkelt av en neurolog eller allmänläkare, säger forskaren Erica Camargo på boston Medical Centre till den brittiska nyhetskanalen BBC.
Men varför går man långsamt då? Pga övervikt och dålig kondition, antar jag, vilket i sig är livsförkortande och demensframkallande.
Samband mellan långsam gång och dålig hälsa har gjorts tidigare. En studie som publicerades i British Medical Journal 2009 hävdade att det fanns ett starkt samband mellan långsam gånghastighet och risken att drabbas av en dödlig hjärtattack eller annat hjärtproblem. I en studie som publicerades i Journal of the American Medical Association påtalades ett samband mellan snabbare gånghastighet och ett längre liv.
LCHF-dieten är omstridd. En del anser den vara rent av farlig och kan ge demens:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/den-fa ... en-vi-haftMai-Lis Hellénius är professor i kardiovaskulär prevention och ansvarig för livsstilsmottagningen på hjärtkliniken vid Karolinska universitetssjukhuset i Solna. Hon säger att den ena halvan av LCHF-dieten är okej och faktiskt kan vara nyttig i tider när många är mer stillasittande, men att den andra halvan kan leda till hjärtinfarkter och kärlsjukdomar.
– Att dra ner på kolhydraterna är i sig väldigt relevant när vi rör oss mycket mindre. Vi kan inte äta lika mycket kolhydrater i dag som när vi gick till resebyrån eller gick till arbetskamraten några rum bort. Det är helt rätt, säger Mai-Lis Hellénius.
– Men att gå så långt att man tar bort allt bröd, all potatis och pasta, då blir det inte bra. Riktigt illa blir det när man tar bort alla kolhydrater och ersätter med obegränsade mängder animaliska fetter. Det är som att backa tillbaka till 60-talet. Även om du går ner i vikt gör de mättade animaliska fetterna att många får höga blodfetter, åderförkalkning, och ökad risk för hjärtinfarkt, stroke och demens, säger hon.
Alltför många äter skit, rör sig för lite men delvis för att samhället är byggt för annat än cykel och promenad, stressar, sover dåligt med kaffe som kompensation i en understimulerande tillvaro.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Alien skrev:LCHF-dieten är omstridd. En del anser den vara rent av farlig och kan ge demens:http://www.dn.se/nyheter/sverige/den-fa ... en-vi-haftMai-Lis Hellénius är professor i kardiovaskulär prevention och ansvarig för livsstilsmottagningen på hjärtkliniken vid Karolinska universitetssjukhuset i Solna. Hon säger att den ena halvan av LCHF-dieten är okej och faktiskt kan vara nyttig i tider när många är mer stillasittande, men att den andra halvan kan leda till hjärtinfarkter och kärlsjukdomar.
– Att dra ner på kolhydraterna är i sig väldigt relevant när vi rör oss mycket mindre. Vi kan inte äta lika mycket kolhydrater i dag som när vi gick till resebyrån eller gick till arbetskamraten några rum bort. Det är helt rätt, säger Mai-Lis Hellénius.
– Men att gå så långt att man tar bort allt bröd, all potatis och pasta, då blir det inte bra. Riktigt illa blir det när man tar bort alla kolhydrater och ersätter med obegränsade mängder animaliska fetter. Det är som att backa tillbaka till 60-talet. Även om du går ner i vikt gör de mättade animaliska fetterna att många får höga blodfetter, åderförkalkning, och ökad risk för hjärtinfarkt, stroke och demens, säger hon.
Denna professor, liksom många många andra, även offentliga personer, har totalt missuppfattat LCHF! (vilket snarare är en reflektion av hur media fungerar i det här landet snarare än en barometer på professorns egen förmåga)
Man ska inte "ta bort alla kolhydrater"!
Man ska dra ner till cirka 25%!!
Socker (dvs kolhydrater som blir glukos i kroppen som blir energi i cellerna), är den viktigaste energikällan både för hjärnan och musklerna! Hon har helt rätt i att, om man skulle ta bort alla kolhydrater då skulle man ligga illa till, det skulle säkerligen leda till både demens och annat som ett brev på posten. Men hon har läst en sorts nidbild, en missuppfattning om vad LCHF är! Trött jag blir.
Dessutom undviker hon faktumet att vi faktiskt inte vet vad åderförkalkning beror på. Annat än att fett- och kolesterolteorierna visade sig vara blindspår. Blindspår som tyvärr satte skräck i hela västvärlden vilket resulterade i en exploderande ökning för lågfett-, slim- och nyckelhålsprodukter, vilket slutade med en explosion av fetma och typ 2-diabetes, vilket var precis det man ville undvika!
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Intressant. Jag har länge gått fort och även rätt snart efter jag ett bra tag hoppat på kryckor och försämrat min kondition och inte minst muskelmassa i ena benet. Tog ett bra tag innan jag återfick den. Jag är inte så bra på att kommunicera samtidigt dock. Jag bara går. Men jag tror inte på att hålla på att jämföra sig med andra.Alien skrev:Nu finns också en enkel metod att förutspå om någon kommer att drabbas
[...]
Eller något i människors aktiviteter.
- lasseivägen
- Anslöt: 2009-07-20
Har jobbat flera år inom demensvården, vilket faktiskt var väldigt givande. Fick god kontakt med många patienter, kanske för att jag kunde relatera en smula till deras problem med tidsuppfattning, glömska och oro.
Brukade ofta få kramar av "mina" tanter när jag stoppade om dem på kvällarna.
"Du ä allt en snäll pojk, du!"
Brukade ofta få kramar av "mina" tanter när jag stoppade om dem på kvällarna.
"Du ä allt en snäll pojk, du!"
- Henkkalexi
- Inaktiv
- Anslöt: 2011-05-17
Vad man stoppar i sig för mat tror jag på starkt. Dock inte att sockret är enda boven i dramat (eller att vi äter för lite animaliskt fett). Fett har ökat. Animalisk föda har ökat. Socker har ökat. Jag tror det är få saker som har minskat förutom grönsaker. Folk äter alltså för mycket skräp och tänker oftast för lite. Sen råkar de röra på sig för lite oxå men det är inte så lätt när man är tjock.
Parvlon skrev:Vad man stoppar i sig för mat tror jag på starkt. Dock inte att sockret är enda boven i dramat (eller att vi äter för lite animaliskt fett). Fett har ökat. Animalisk föda har ökat. Socker har ökat. Jag tror det är få saker som har minskat förutom grönsaker. Folk äter alltså för mycket skräp och tänker oftast för lite. Sen råkar de röra på sig för lite oxå men det är inte så lätt när man är tjock.
Ja det är lätt att få i sig onyttigheter.
- lasseivägen
- Anslöt: 2009-07-20
Det finns olika typer av socker också, med olika effekter.
Har dock aldrig köpt dessa trender som lanseras av gulliga ordgödslare på TV ackompanjerat av bokförsäljning om det fantastiska, stenhård lansering av produkter som uppfyller den nya trenden, samt en massa tidningsartiklar om det hela, hit och dit. Luktar ofta ogrundat och vinstintresse lång väg.
Har dock aldrig köpt dessa trender som lanseras av gulliga ordgödslare på TV ackompanjerat av bokförsäljning om det fantastiska, stenhård lansering av produkter som uppfyller den nya trenden, samt en massa tidningsartiklar om det hela, hit och dit. Luktar ofta ogrundat och vinstintresse lång väg.
- plåtmonster
Blev en aning förvånad när jag läste konsumtionsstatistiken från 1960.
Den största skillnaden jag såg var köttkonsumtion, ost, läsk, tjock grädde och syrade mjölkprodukter som ökat stort. Totalkonsumtion av socker, mjöl, ägg och mjöl/gryn ser ut att vara ungefär samma. Färdigmat och frysta varor som kanske inte är så konstigt har ökat.
http://www.sjv.se/webdav/files/SJV/Amne ... ntarer.htmKonsumtionen av frukt och grönsaker har ökat sedan år 1960.
Den största skillnaden jag såg var köttkonsumtion, ost, läsk, tjock grädde och syrade mjölkprodukter som ökat stort. Totalkonsumtion av socker, mjöl, ägg och mjöl/gryn ser ut att vara ungefär samma. Färdigmat och frysta varor som kanske inte är så konstigt har ökat.
Nyckelhålsmärkningen är alltför påverkad av industriintressen och livsmedelsverkets dogm. Ett exempel är att transfett tilläts tills DN skrev om det.
- plåtmonster
Utvecklingen går framåt. Transfetter var kanske inte förbjudna innan det var tal om nyckelhålsmärkning?plåtmonster skrev:Nyckelhålsmärkningen är alltför påverkad av industriintressen och livsmedelsverkets dogm. Ett exempel är att transfett tilläts tills DN skrev om det.
LCHF-märkning på feta varor tycker jag är värre. LVM's dogma med.
http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/ ... etana.aspx
Nyckelhålsmärkningen är tänkt att vara frammåt. Jag ser fortfarande produkter som är helt fel. Man gör inget utom när det visar sig vara helt fel. Istället för att tänka till.
- plåtmonster
Parvlon skrev:Blev en aning förvånad när jag läste konsumtionsstatistiken från 1960.Konsumtionen av frukt och grönsaker har ökat sedan år 1960.
Siffrorna kanske beror på att de inte hade så bra koll på vad folk odlade själv och köpte lokalt på den tiden.
Det mesta borde man köpt lokalt förr i tiden men odlingen stämmer säkert. Är nog enklast att mygla med. Dessutom kanske det är stor skillnad på frysta och färska grönsaker?Miche skrev:Siffrorna kanske beror på att de inte hade så bra koll på vad folk odlade själv och köpte lokalt på den tiden.
Många köpte grönsaker på torget, jag tror inte myndigheterna hade så värst bra koll på hur mycket som såldes där.
Säkert inte men det räcker med några kontroller för att kunna göra en uppskattning. Hur mycket folk odlade grönsaker för eget bruk kan jag däremot inte se att de hade intresse av att veta.Miche skrev:Många köpte grönsaker på torget, jag tror inte myndigheterna hade så värst bra koll på hur mycket som såldes där.
Bump!
Är det undervikt istf övervikt som ökar risken för demens?
Men blir man kraftigt överviktig så får man andra sjukdomar, som gör att man dör i förtid, innan man hunnit utveckla någon demens.
Är det undervikt istf övervikt som ökar risken för demens?
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/under ... 473471.svdSvD skrev:Underviktiga personer i medelåldern löper högre risk att utveckla demens. För människor med kraftig övervikt minskar däremot risken att drabbas av demens jämfört med normalviktiga, visar ny forskning.
10 april 2015 kl 09:15, uppdaterad: 10 april 2015 kl 10:04
Studien, som presenteras av två Londonforskare och har publicerats i tidskriften The Lancet Diabetes & Endocrinology, omfattar analyser av medicinska journaler från nära två miljoner britter i medelåldern. Resultaten går till stora delar emot tidigare forskning kring demenssjukdomar.
Men blir man kraftigt överviktig så får man andra sjukdomar, som gör att man dör i förtid, innan man hunnit utveckla någon demens.
Det finns tydligen fyra olika sorters demens. Och man kan ha mer än en. Men Alzheimers sjukdom är den mest kända och vanligaste.
http://www.expressen.se/halsoliv/halsa/ ... sjukdomen/Expressen skrev:Alzheimer kommer smygande, och det är svårt att fastställa en exakt tidpunkt för debut. Tilltagande glömska och svårigheter att utföra vardagssysslor är de första tecknen. Många försöker dölja sjukdomen i början.
Pannlobsdemens är svår att upptäcka, och förväxlas ofta med depression, psykos, och psykisk ohälsa. Glömska och försämrad orienteringsförmåga, samt minskat omdöme är tidiga symtom.
Lewykroppsdemens börjar ofta med störd nattsömn, och att patienten ropar och slår omkring sig i sömnen.
Vanliga symtom på vaskulär demens är nedsatt initiativförmåga, svårigheter att planera och genomföra saker, personlighetsförändringar och gångsvårigheter.
Demens i siffror:
180 000 - ungefär så många har en demenssjukdom i Sverige.
25 000 - ytterligare så många drabbas varje år.
10 000 är yngre än 65 år.
3 000 barn har en demenssjuk mamma eller pappa.