Akut behov att lösa träningsproblem

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: akut behov att lösa träningsproblem

Inläggav kullan » 2011-07-03 1:12:10

Jag äger ingen cykel ens. :-)004
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Re: akut behov att lösa träningsproblem

Inläggav earlydayminer » 2011-07-03 12:47:00

Jag åker skateboard, gör olika kroppsövningar (sträcker mycket på mig och värmer upp leder samt muskler) och tränar med fria vikter. Grejen med fria vikter (främst hantlar) är att man samtidigt tränar mycket balans och koordination. Det är bra träning för stabilitet och för att lära känna sin kropp. Styrketräning med fria vikter fungerar jättebra. Jag känner min kropp mycket bättre och rör mig därför mycket smartare.

Dessutom pronerar jag tydligen. Skulle köpa skor och fick köpa speciella sulor p g a pronation. Något som påverkat min rörelse när jag går; bl a nedre rygg, höft, knä, hälsena och fot påverkas.

Jag kör crunches för magmuskulatur - fungerar riktigt bra! Magen skall vara spänd under hela träningen, överdriv inte spänningen dock. Var försiktiga med ryggen - ländryggen får inte lämna golvet. Det gör ruskigt ont att bara gå om man gjort inkorrekt crunches. Att ha stöd för benen är en god idé och underlättar mycket.

Kom ihåg att crunches är jobbiga i början, men allt eftersom så kommer du orka mycket mer. För mig tog det bara 4-5 sessioner och efter det började jag orka mycket mer. Fantastiskt!

Magrutorna (m a o ett fullt "sexpack") syns inte förrän man har arbetat bort magfett. Jag har fortfarande lite magfett kvar, men magen är ruskigt hård och till viss grad fortfarande definierad.

Jag tränar hemma. De flesta hållbara övningarna går att göra hemma och med fria vikter. Man bör dock vara noggrann och gå igenom övningarna. Vilka muskelgrupper som skall tränas, vilka övningar som är bra och vilka som är dåliga, hur man ska träna korrekt. Man bör känna efter hur det känns i kroppen och hur det ser ut i spegeln. Om filmkamera finns kan man filma sig och jämföra med bilder/videos från professionella. Man bör kolla sig i spegeln, se hur musklerna är i relation till andra muskler på kroppen. Man vill nog inte se oproportionell ut. :D
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in