Aktivitetsstöd och aktivitetsersättning samtidigt?
22 inlägg
• Sida 1 av 1
Hej!
Jag har idag full aktivitetsersättning vilket är beviljat fram till aug 2014. Nu har det blivit bestämt att jag ska börja på ett ställe som ska hjälpa mig att fixa jobb/praktik. Idag fick jag ett brev där det stod att jag under tiden har rätt till aktivitetsstöd.
Kommer min aktivitetsersättning att dras in nu? Dessutom låter det jobbigare med aktivitetsstöd eftersom man måste skicka in ny blankett varje månad samt anmäla frånvaro till FK.
Jag har idag full aktivitetsersättning vilket är beviljat fram till aug 2014. Nu har det blivit bestämt att jag ska börja på ett ställe som ska hjälpa mig att fixa jobb/praktik. Idag fick jag ett brev där det stod att jag under tiden har rätt till aktivitetsstöd.
Kommer min aktivitetsersättning att dras in nu? Dessutom låter det jobbigare med aktivitetsstöd eftersom man måste skicka in ny blankett varje månad samt anmäla frånvaro till FK.
Går det att avstå detta "ställe som ska hjälpa mig att fixa jobb/praktik" ..?
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Jag får sjukersättning från försäkringskassan, samt aktivitetsstöd för att jag deltar i daglig verksamhet.
Du måste få det godkänt av försäkringskassan hur du än gör. Ring din handläggare.
- Schmetterling
- Anslöt: 2012-08-18
MGA_89 skrev:Hej!
Aktivitetsstödet är lägre än aktivitetsersättning, även om du får fullt aktivitetsstöd. Dessutom får man aktivitetsstöd om man är i ett arbetsmarknadspolitiskt program via Arbetsförmedlingen, om du inte är inskriven där får du inget sådant. Jag skulle kolla upp detta med Försäkringskassan om jag vore du.
Richard skrev:Jag får sjukersättning från försäkringskassan, samt aktivitetsstöd för att jag deltar i daglig verksamhet.
Det är en omöjlighet Richard. Daglig verksamhet anordnas av kommunen via LSS. Om man har Daglig Verksamhet har man generellt sätt Aktivitets/sjukersättning och möjligen en lägre dagersättning av kommunen.
Aktivitetsstöd är en sak som Arbetsförmedlingen beviljas till de som deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program (Daglig Verksamhet är inget sådant), och som Försäkringskassan betalar ut. För att få detta är man således inskriven hos AF. Du får aktivitetsstöd för det antal timmar du är där.
Jag kan gå med på att du får ex. 50% aktivitetsersättning och 50% aktivitetsstöd, ifall du har en praktik via AF, men inte om du har den på Daglig Verksamhet.
Eftersom att detta tydligen räknas som nåt slags arbetsmarknadspolitiskt program så bör jag få aktivitetsstöd för den tid jag är där. Sen tror jag inte att jag ska vara där dagligen heller, vilket i sådant fall innebär att jag inte har rätt till fullt aktivitetsstöd. Resten av tiden bör jag alltså fortfarande räknas som sjukskriven och då få aktivitetsersättning.
Jag har idag hel aktivitetsersättning på strax över 6000 kr/mån efter skatt. När jag sedan får aktivitetsstöd plus aktivitetsersättning kommer jag då få lika mycket pengar sammanlagt av FK som idag, alltså 6000 kr/mån? Jag har förresten inget bostadstillägg idag och kommer inte ha rätt till det sen heller.
Jag har idag hel aktivitetsersättning på strax över 6000 kr/mån efter skatt. När jag sedan får aktivitetsstöd plus aktivitetsersättning kommer jag då få lika mycket pengar sammanlagt av FK som idag, alltså 6000 kr/mån? Jag har förresten inget bostadstillägg idag och kommer inte ha rätt till det sen heller.
Senast redigerad av MGA_89 2013-03-14 11:52:46, redigerad totalt 1 gång.
marxisten skrev:Richard skrev:Jag får sjukersättning från försäkringskassan, samt aktivitetsstöd för att jag deltar i daglig verksamhet.
Det är en omöjlighet Richard. Daglig verksamhet anordnas av kommunen via LSS. Om man har Daglig Verksamhet har man generellt sätt Aktivitets/sjukersättning och möjligen en lägre dagersättning av kommunen.
Aktivitetsstöd är en sak som Arbetsförmedlingen beviljas till de som deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program (Daglig Verksamhet är inget sådant), och som Försäkringskassan betalar ut. För att få detta är man således inskriven hos AF. Du får aktivitetsstöd för det antal timmar du är där.
Jag kan gå med på att du får ex. 50% aktivitetsersättning och 50% aktivitetsstöd, ifall du har en praktik via AF, men inte om du har den på Daglig Verksamhet.
Ja det är möjligt att jag har fel, jag har en god man som sköter min ekonomi, så jag själv har inte helt koll på vad jag får. Men jag vet att jag får sjukersättning (fd. sjukpension), samt tyckte jag hon sa att jag fick aktivitetsstöd också. Men det kan ha varit nått annat.
EDIT: Sen har jag ju de 6 kr i timmen jag får från kommunen, men de räknar jag inte.
Richard skrev:marxisten skrev:Richard skrev:Jag får sjukersättning från försäkringskassan, samt aktivitetsstöd för att jag deltar i daglig verksamhet.
Ja det är möjligt att jag har fel, jag har en god man som sköter min ekonomi, så jag själv har inte helt koll på vad jag får. Men jag vet att jag får sjukersättning (fd. sjukpension), samt tyckte jag hon sa att jag fick aktivitetsstöd också. Men det kan ha varit nått annat.
EDIT: Sen har jag ju de 6 kr i timmen jag får från kommunen, men de räknar jag inte.
Sjukersättning och aktivitetsersättning kan man inte få samtidigt då dessa i princip är samma bidrag fast för folk i olika åldrar. Aktivitetsersättning får man fram tills man fyller 30, sjukersättning därefter och upp till 65.
Jag är inte helt säker på att det är så som jag skriver men ungefär så fungerar det i alla fall.
6 kr/tim blir ju i alla fall några hundralappar i månaden, så det bör man ju räkna med att man får. Det är förresten de pengarna du får för din dagliga verksamhet. Att du sedan också får aktivitetsstöd för en daglig verksamhet tvivlar jag på.
plåtmonster skrev:Går det att avstå detta "ställe som ska hjälpa mig att fixa jobb/praktik" ..?
Varför avstå? Jag kan ju kanske få ett jobb eller i alla fall en praktik som senare direkt eller indirekt kan leda till jobb. På så vis får jag ju lön och högre inkomst. Jag tror ju inte att jag ska få 15-20.000 kr/mån direkt i morgon men kanske om ett par år, 2-3 kanske.
Utbildning => Bättre lön på sikt.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
MGA_89 skrev:Sjukersättning och aktivitetsersättning kan man inte få samtidigt då dessa i princip är samma bidrag fast för folk i olika åldrar. Aktivitetsersättning får man fram tills man fyller 30, sjukersättning därefter och upp till 65.
Helt korrekt. Därav skrev jag aktivitets/sjukersättning. De som är över 30 får sjukersättning, de under aktivitetsersättning.
MGA_89 skrev:Jag har idag hel aktivitetsersättning på strax över 6000 kr/mån efter skatt. När jag sedan får aktivitetsstöd plus aktivitetsersättning kommer jag då få lika mycket pengar sammanlagt av FK som idag, alltså 6000 kr/mån?
Ifall du har garantiersättning på båda så är svaret, nej det kommer du inte. Full aktivitetsersättning är högre än fullt aktivitetsstöd. Om vi säger du har 75% aktivitetsersättning, så får du 25% aktivitetsstöd, alltså 25% av en lägre summa än det du har idag.
Men jag undrar hur ens detta beslut har uppkommit, Har det uppkommit i kontakt mellan dig och din handläggare eller kommer det utan förvarning. Ifall det ej är planerat gemensamt vet jag ärlig talat inte ens om beslutet ens är giltigt. Tror faktiskt att sådan planering inför framtiden skall uppstå i samspråk mellan dig, handläggaren och eventuella andra parter såsom ex. LSS.
marxisten skrev:MGA_89 skrev:Jag har idag hel aktivitetsersättning på strax över 6000 kr/mån efter skatt. När jag sedan får aktivitetsstöd plus aktivitetsersättning kommer jag då få lika mycket pengar sammanlagt av FK som idag, alltså 6000 kr/mån?
Ifall du har garantiersättning på båda så är svaret, nej det kommer du inte. Full aktivitetsersättning är högre än fullt aktivitetsstöd. Om vi säger du har 75% aktivitetsersättning, så får du 25% aktivitetsstöd, alltså 25% av en lägre summa än det du har idag.
Men jag undrar hur ens detta beslut har uppkommit, Har det uppkommit i kontakt mellan dig och din handläggare eller kommer det utan förvarning. Ifall det ej är planerat gemensamt vet jag ärlig talat inte ens om beslutet ens är giltigt. Tror faktiskt att sådan planering inför framtiden skall uppstå i samspråk mellan dig, handläggaren och eventuella andra parter såsom ex. LSS.
Saken är den att det är bestämt att jag ska vara inskriven på ett ställe som hjälper mig att få en ev. praktik eller ett jobb. Detta har jag kommit överens med tillsammans med handläggare från både AF och FK jag har till och med skrivit under papper på att jag ska börja där. Veckan efter att jag hade skrivit under detta och då startdatum även nu är planerat så har jag efter det fått detta brev om aktivitetsstöd.
Det står bara att jag har rätt till Aktivitetsstöd/Utvecklingsersättning därför att du ska börja ett arbetsmarknadspolitiskt program. Utvecklingsersättning kan jag inte få eftersom att man då måste ha slutbetyg från gymnasiet vilket jag saknar. Så då blir det aktivitetsstöd.
Om vi säger att jag nu bara är på det där stället en dag per vecka, då kanske dem räknar att jag deltar 25% därmed bör jag få 25% av aktivitetsstödet. vidare bör dom då alltså sänka aktivitetsersättningen med motsvarande summa. De kan ju inte sänka aktivitetsersättningen med 25% då får jag ju mindre pengar i slutändan vilket jag inte kan och vill. Jag har ju en hyra och andra avgifter som bara inte kan sägas upp sådär bara.
Kontakta din handläggare så att du får ett svar som är rätt.
- Schmetterling
Schmetterling skrev:Kontakta din handläggare så att du får ett svar som är rätt.
+1000
Schmetterling skrev:Kontakta din handläggare så att du får ett svar som är rätt.
Självklart ska jag göra det.
Jag har både aktivitetsstöd och aktivitetsersättning, hälften, det ena och hälften det andra.
Inget konstigt med det.
Inget konstigt med det.
- Kevlarsoul
- Anslöt: 2006-12-08
Kevlarsoul skrev:Jag har både aktivitetsstöd och aktivitetsersättning, hälften, det ena och hälften det andra.
Inget konstigt med det.
Nej, det är inget konstigt med det, men TS hoppas på att fortsätta ha hel aktivitets-/sjukersättning + aktivitetsstöd eftersom inkomsten sammantaget blir lägre av att ha aktivitetsstöd i stället.
- Schmetterling
MGA_89 skrev:Richard skrev:marxisten skrev:
Sjukersättning och aktivitetsersättning kan man inte få samtidigt då dessa i princip är samma bidrag fast för folk i olika åldrar. Aktivitetsersättning får man fram tills man fyller 30, sjukersättning därefter och upp till 65.
Jag är inte helt säker på att det är så som jag skriver men ungefär så fungerar det i alla fall.
6 kr/tim blir ju i alla fall några hundralappar i månaden, så det bör man ju räkna med att man får. Det är förresten de pengarna du får för din dagliga verksamhet. Att du sedan också får aktivitetsstöd för en daglig verksamhet tvivlar jag på.
Jo, sjukersättning och aktivitetsersättning är i princip samma sak. Jag fick aktivitetsersättning tills jag fyllde 31, egentligen ska det ändras vid 30. Sen dess får jag sjukersättning. Men jag kan ringa min gode man imorgon o fråga vad jag får för nått. Jag ser bara ca 1000 kr i veckan som jag får handha själv, men vet att jag sammanlagt får ca 16000 efter skatt, så det är ganska mycket för att vara sjukpensionär.
EDIT: 14000 kr är sjukersättning o 2000 kr är det jag fått för mig är aktivitetsstöd.
Senast redigerad av Richard 2013-03-14 20:32:17, redigerad totalt 1 gång.
Schmetterling skrev:Kevlarsoul skrev:Jag har både aktivitetsstöd och aktivitetsersättning, hälften, det ena och hälften det andra.
Inget konstigt med det.
Nej, det är inget konstigt med det, men TS hoppas på att fortsätta ha hel aktivitets-/sjukersättning + aktivitetsstöd eftersom inkomsten sammantaget blir lägre av att ha aktivitetsstöd i stället.
Mhm, vet inte hur det funkar då men tror inte man kan få helt aktivitetsstöd om man samtidigt har helt aktivitetsstöd.
Jag hade ju helt aktivitetsstöd innan jag fick rätt till aktivitetsersättning och jag fick veta av AF att om jag fick rätt till aktivitetsersättning så skulle aktivitetsstödet minska.
- Kevlarsoul
- Anslöt: 2006-12-08
Schmetterling skrev:Kevlarsoul skrev:Jag har både aktivitetsstöd och aktivitetsersättning, hälften, det ena och hälften det andra.
Inget konstigt med det.
Jag hoppas inte på att få ha hel aktivitetersättning och aktivitetsstöd samtidigt eftersom jag vet att det inte kommer att bli så. Självklart kan man önska att det vore så men det är en annan sak. Det jag vill veta är om summan in på kontot varje månad fortfarande kommer att vara samma som idag om jag istället får både aktivitetsstöd och aktivitetsersättning. Om summan är lägre så tvingas jag tacka nej till att få hjälp med att fixa en praktik/ett jobb. Om summan är högre (vilket jag tvivlar på att det är) så blir jag bara glad.
Får jag i framtiden en viss bestämd summa utbetalat via aktivitetsstöd så bör dem rimligtvis sänka aktivktetsersättningen med motsvarande summa och inte med motsvarande procent. Räknar de i procent istället för i kronor så blir summorna olika och jag få således mindre pengar än idag. Fast å andra sidan så får jag ju även försörjningsstöd idag (utöver pengarna om strax över 6000 kr från FK). Så rimligtvis om inkomsten minskar så bör glappet täckas av SOC och då blir i alla fall summan in på kontot per månad den samma som idag.
MGA_89 skrev:Schmetterling skrev:Kevlarsoul skrev:Jag har både aktivitetsstöd och aktivitetsersättning, hälften, det ena och hälften det andra.
Inget konstigt med det.
Jag hoppas inte på att få ha hel aktivitetersättning och aktivitetsstöd samtidigt eftersom jag vet att det inte kommer att bli så. Självklart kan man önska att det vore så men det är en annan sak. Det jag vill veta är om summan in på kontot varje månad fortfarande kommer att vara samma som idag om jag istället får både aktivitetsstöd och aktivitetsersättning. Om summan är lägre så tvingas jag tacka nej till att få hjälp med att fixa en praktik/ett jobb. Om summan är högre (vilket jag tvivlar på att det är) så blir jag bara glad.
Får jag i framtiden en viss bestämd summa utbetalat via aktivitetsstöd så bör dem rimligtvis sänka aktivktetsersättningen med motsvarande summa och inte med motsvarande procent. Räknar de i procent istället för i kronor så blir summorna olika och jag få således mindre pengar än idag. Fast å andra sidan så får jag ju även försörjningsstöd idag (utöver pengarna om strax över 6000 kr från FK). Så rimligtvis om inkomsten minskar så bör glappet täckas av SOC och då blir i alla fall summan in på kontot per månad den samma som idag.
Okej.
- Schmetterling
Återgå till Övriga Aspergerfrågor