Åh fan, det här kände jag inte till. Sömnproblem.

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Moggy » 2008-04-02 10:34:18

Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 13:31:53, redigerad totalt 1 gång.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Pemer » 2008-04-02 11:01:52

:shock:

Sova 12-15 timmar emellanåt känner jag igen... :roll:

Man får passa sig... :roll:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 13:31:53, redigerad totalt 1 gång.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-04-02 23:27:13

Det hade varit intressantare om artikeln hade gett någon som helst förklaringar till fenomenet.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 13:31:53, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav sugrövmanövern » 2008-04-03 0:04:00

Men unga män har ju perioder när de sover väldigt mycket, ja även unga kvinnor. Min brorsa tex, när han gick i högstadiet sov han lätt från kl 23 på kvällen till kl 13-15 på dagarna. Han var väl typ i en tillväxtfas eller nåt, det var samma sak i gymnasiet, så han hoppade av. Sedan blev han piggare med åren. Ingen dator var inblandad.

Även jag var en sjusovare, eller snarare en sjuliggare, jag somnade aldrig på nätterna i den åldern. Ingen av oss hade dator.

Äh, de försöker bara skrämma bort folk från datamaskinerna, fjaskforen.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 13:31:53, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav Inger » 2008-04-03 0:54:19

Samma här. Jag har alltid varit nattuggla men har bara haft dator sen 2002. Datorn har inte påverkat min sömn alls så jag köper inte riktigt den här teorin.

Även om det visst händer att man ignorerar ett eller annat sömntåg och tar ett senare om man håller på med något extra intressant på datorn så är det inte värre än när man tvingat sig att hålla gluggarna öppna lite till för att man vill veta hur kapitlet i boken man läser slutar, eller filmen man kollar på, eller när man har gäster eller telefonsamtal som är alltför intressanta för att vilja avsluta precis när kroppen börjar signalera sovdags. Eller när man får en superintressant idé precis när man håller på att somna och hellre tar nästa sömntåg än att riskera att den försvinner.

Och tonåringar har ju som sugis säger extra stort sömnbehov, det är vetenskapligt dokumenterat.

Kan också vara många som är naturliga nattugglor och nu äntligen har något kul att göra på nätterna istället för att tvingas ligga och vrida sig av och an i sängen timme efter timme som jag och de flesta i min generation tvingades göra eftersom man helt enkelt inte fick vara uppe längre än 'läggdags'.

Anpassa hellre samhället efter individen och inför skolor och arbetsplatser där man kan studera/jobba på eftermiddan/kvällen om man är nattuggla. Vad är alternativet? Att förbjuda datorer? :roll:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:31:53, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Moggy » 2008-04-03 1:10:42

Bjäbbmonstret skrev:Det hade varit intressantare om artikeln hade gett någon som helst förklaringar till fenomenet.

Vad vill du ha för förklaring?

Att man sitter med datorn på nätterna? För min del är det pokerspel, forum, torrentsajter. Är inte innne på onlinespel själv (förutom poker då) men t.ex WOW tar ju mycket tid om man sysslar med det.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 13:31:53, redigerad totalt 1 gång.
Moggy

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-04-03 18:55:19

Moggy skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Det hade varit intressantare om artikeln hade gett någon som helst förklaringar till fenomenet.

Att man sitter med datorn på nätterna? För min del är det pokerspel, forum, torrentsajter. Är inte innne på onlinespel själv (förutom poker då) men t.ex WOW tar ju mycket tid om man sysslar med det.

Jag tänkte snarare på om det finns några särskilda skäl till att datorer skulle leda till mer sömnlöshet än andra saker man kan göra på nätterna som exempelvis kolla på film eller läsa spännande böcker...Man skulle exempelvis kunna tänka sig att datorerna påverkar kroppen mer på något sätt.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 13:31:53, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret

Inläggav Pontus » 2008-04-06 1:33:30

Jag har hört folk påstå att en dator aktiverar hjärnan mer än tex film, då skulle det ju antagligen vara svårare att somna om man sitter vid datorn istället för att kolla på film. Men jag har ingen aning om påståendet stämmer lr inte.

Jag har själv varit nattuggla så länge jag kan minnas och enligt mina föräldrar har jag varit det även innan jag kan minnas, så jag skulle inte tro att datorn bär hela ansvaret för mina sömnstörningar. Den kan ju självklart vara delaktig med tanke på att man kanske sitter vaken längre än man borde och tar nästa sömntåg som Inger skrev, men det här känns som att någon vill hitta en syndabock för att alla inte sover på samma tider.
Senast redigerad av Pontus 2011-05-04 13:31:53, redigerad totalt 1 gång.
Pontus

Anslöt: 2008-03-12

Inläggav Moggy » 2008-04-06 12:52:13

Bjäbbmonstret skrev:
Moggy skrev:

Jag tänkte snarare på om det finns några särskilda skäl till att datorer skulle leda till mer sömnlöshet än andra saker man kan göra på nätterna som exempelvis kolla på film eller läsa spännande böcker...Man skulle exempelvis kunna tänka sig att datorerna påverkar kroppen mer på något sätt.

En film tar slut. Internet tar inte slutt utan det finns ständigt nåt mer man "måste" göra.
Moggy

Re: Åh fan, det här kände jag inte till. Sömnproblem.

Inläggav Alien » 2011-05-15 15:40:35

Moggy skrev:http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=757073

Länken fungerar inte längre. Det kanske gällde detta:
Sömnbrist har blivit en svensk folksjukdom under de senaste årtiondena. Var tredje svensk upplever sig ha problem med sömnen.
Nu börjar sömnläkarna se en ny grupp människor med sömnproblem: Tonårspojkar.
– Vi märker att antalet tonårspojkar som remitteras till sömnlabben ökar, säger Jan Hedner, läkare och forskare vid Sahlgrenska akademin i Göteborg, till TT.
Han varnar för att de här tonåringarna kan få hela sin framtid förstörd.
– De försover sig och har hög frånvaro. När de är närvarande är de så trötta att de knappt verkar vara vid medvetande. Konsekvenserna blir ofullständiga slutbetyg som gör att de inte kan gå vidare i sina studier vilket minskar deras chanser på arbetsmarknaden, säger Jan Hedner. Problemet är att killarna har rubbat den biologiska klockan och det är väldigt svårt att få den att gå rätt igen.
Det finns olikheter i generna som visar att en fjärdedel av befolkningen är kvällsmänniskor och en fjärdedel är morgonmänniskor. Resten är både och.
---
– De kan sova 12–15 timmar och sedan vara vakna ett dygn eller två, säger Jan Hedner.
http://www.barometern.se/nyheter/TT_inrikes/dygn-vid-datorn-ger-somnproblem(564518).gm

Det gäller inte bara tonårspojkar. Och det behöver inte vara bara dataspel som håller en uppe vid datorn på nätterna. Så problemet borde finnas för tonårstjejer också, men de kanske är mer motiverade att tänka på skolan och betygen?

Eftersom länkar ofta bryts så citerar jag ett långt stycke. Å andra sidan kan jag inte citera hela artikeln, då blir det brott mot upphovsrätten.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Re: Åh fan, det här kände jag inte till. Sömnproblem.

Inläggav earlydayminer » 2011-05-16 10:46:29

Internet och knark.
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Inläggav Alien » 2013-08-01 12:45:01

Bump!

Ny artikel i DN om sömnbrist:

DN skrev:Hur många timmar vi sover avgör inte hur trötta vi är, visar ny forskning. En stor del av dem som sover få timmar mår bättre än dem som sover längre om natten.
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/lite ... t-samband/

Kortsovaren behöver inte vara tröttare el må sämre än långsovaren. Hur mycket sömn man behöver är ärftligt. Yngre är inte heller piggare än äldre.

– Vi blir piggare ju äldre vi blir, i alla fall upp till 66–70 års ålder, medan vi är som tröttast mellan 20 och 25 års ålder, säger han.

Därför minskar också vårt sömnbehov med åldern. Yngre har en hjärna som fortfarande utvecklas och producerar mer tillväxthormon, något som drar mycket energi och också kräver mer vila. Medan 20-åringar i snitt behöver 8,5 timmars sömn per natt, kan 60-åringar nöja sig med sex timmars nattsömn.

Men att bli effektivare genom att sova så lite som möjligt är ingen bara idé.

Vi vet att sju timmars nattsömn trots allt ger optimal överlevnadstid. Men känner vi oss utvilade under dagen, så har vi fått tillräckligt med sömn under natten, säger han.

Många som sover mindre än fem timmar per natt, mår dock inte bra av det. Var fjärde svensk har sömnproblem, hos 11 procent av befolkningen kan sömnproblemen klassas som svåra eller mycket svåra.

Stressforskningsinstituet under söker hur hjärnans frontala deler påverkas av sömnbrist.

Får vi ingen sömn alls, försämras immunförsvaret redan efter ett dygn. Pågår sömnbristen i upp till tre till fem år, riskerar den att leda till åldersdiabetes, och fyra till fem års sömnbrist kan orsaka hjärt- och kärlsjukdomar.

Uppmaningen som ges vid många av landets sömnskolor: att sova färre timmar under en övergångsperiod för att på så sätt komma fram till sitt individuella sömnbehov, är en godtagbar metod, enligt Torbjörn Åkerstedt.
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2013-08-01 12:53:33

Och här står om msn mrd långvarig sömnbrist som gått i sömnskola:

DN skrev:Det började med att han arbetade allt hårdare på sitt jobb. På Thomas Norbergs arbetsplats skedde stora förändringar och omorganisationer. Det skapade en oro hos honom, som sedan slog ut i en allt mer tärande sömnlöshet.

– Jag kunde lägga mig vid halv ett på natten utan att kunna somna. Till slut gav jag upp och gick direkt till jobbet så att jag var där redan vid fyratiden på morgonen. Det blev ett mönster. Jag jobbade frenetiskt, gjorde agendor för möten, mejlade. Men jag sov aldrig, berättar han.
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/efte ... n-metoden/

Det låter helt otroligt att inte sova alls på ett helt år, kan man ens överleva då? Och jobba dessutom.

Den ständiga sömnbristen gjorde inte bara att han fick kort stubin och blev lättirriterad. Han tappade också minnet, och kunde komma till en plats utan att veta hur eller varför han hamnat där.

Han ville inte bli beroende av sömnmedel så han fick möjlighet att gå i sömnskola:

Deltagarna får under sju veckor dokumentera när de går och lägger sig, hur lång tid det tar för dem att somna, när de vaknar och hur de har mått under dagen.

I höst följer skolan upp deltagarna under tre månader. Men sömnskolan går inte ut på att se till att få sju timmars sömn. Tvärtom gäller ”sömnrestriktion” för att hitta fram till sitt individuella sömnbehov.

– Vi uppmanas att inte sova mer än fem och en halv timme per natt. Förr trodde jag att jag måste lägga mig vid 22 om jag ska upp klockan sex på morgonen. Men då vaknar jag flera gånger. I stället ska vi lägga oss sent för att få kvalitetssömn då vi väl sover.
---
Det handlar om att bygga upp ett sömnbehov, genom att hålla igen på sömnen, enligt Annika Samuelsson, socionom, kbt-terapeut och en av dem som driver sömnskolan.

Ska man upp sju, kan man under en tid lägga sig först vid två på natten då man är riktigt trött.

– Då betingas man att förknippa sängen med sömn, inte grubblerier och sömnlöshet, säger hon.
Alien
Moderator

Inläggav Flawed » 2013-08-02 0:32:01

Han ägnade sig nog väldigt mycket åt micro sömn utan att märka det.
Flawed
Inaktiv

Anslöt: 2007-05-04

Inläggav kiddie » 2013-08-02 0:39:35

Skulle jag bara få sova fem timmar skulle jag kollapsa. Jag har provat att sova lite för att på något sätt sova mer normalt.... katastrof.

Sedan är det klart han sov. När NT säger att de inte har pengar menar de att de har 1000 kr kvar. När de säger att de inte sov den natten sov de 2-3 timmar.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-08-02 1:21:26

Problemet med så lite sömn är att det riskerar att sabba matsmältningen och göra att man får en massa ont i magen. Vart den gränsen går är nog individuell men kan säkert slå till vid drygt fem timmar för många. Sen är det ju så att stress minskar sömnbehovet och risken är att kroppen vänjer sig vid mindre sömn än vad man behöver. Förr sov jag för lite i veckorna och lite längre på helgen. Nu sover jag lite för lite hela tiden och har tappat mycket av förmågan att vila ut lite extra. Mot det hjälper ingen sömnskola. Möjligen hjälper den mot föreställningar om att man måste sova tillräckligt mycket hela tiden.
Bjäbbmonstret

Inläggav plåtmonster » 2013-08-02 3:11:00

Låter som arbetsplatsen där Thomas Norbergs jobbade vart olämplig genom att skapa ett stressmoment i onödan. Han borde kanske bytt om möjlighet fanns.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav kiddie » 2013-08-02 3:17:21

KGB eller vad det heter är nog inget för mig. Rådet att gå inte och lägg dig 22 utan vänta tills du är riktigt trött kl 2. Då kan du sova.

Jojo....

Utan sömnmeds har det hänt att jag är vaken till kl 11 på förmiddagen. I bästa fall somnar jag utan sömnisar runt 5. När jag skulle träna i miljöterapin på att sova normalt så sov jag bara 2-3 timmar om dygnet för vi började kl 8 eller 9.

Ibland tror jag inte de sett riktiga fall av sömnstörningar.
kiddie
Inaktiv

Inläggav Miche » 2013-08-05 13:53:20

En vecka i tält kan fixa dygnsrytmen skrev:Är det jobbigt att komma i säng på kvällarna och stiga upp på morgnarna kanske en campingvecka kan vara lösningen. En studie som presenteras i tidskriften Current Biology visar att en veckas exponering för enbart naturligt ljus kan få ordning på sömnmönstret.

Misstänker att det här är originalartikeln (som Current Biology länkat till).
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav kiddie » 2013-08-05 15:53:57

Hah hah! När vi campar får min kompis göra te och sedan väcka mig och tvinga mig upp så jag får i mig lite koffein. Skulle ingen väcka mig skulle jag sova halva dagen som nu, campa eller inte. :lol:
kiddie
Inaktiv

Inläggav plåtmonster » 2013-08-05 15:56:23

Har du testat att campa i några dagar?
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav kiddie » 2013-08-05 16:14:32

Jo då, en vecka i taget brukar det bli.
kiddie
Inaktiv

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in