AF:s funktionshinderkoder
34 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
AF:s funktionshinderkoder
Jag tillhör AF Rehab, som är en avdelning inom AF i min kommun. En arbetspsykolog har gjort en miniutredning - två samtal - och i veckan fick jag ett brev får henne där hon specar det vi pratat om - den texten är helt ok.
Sedan står det att jag kommer att "få" funktionshinderkod 92 som står för Dyslexi/ specifika inlärningssvårigheter. Detta är totalt fel - mina problem är inte vid inlärning utan vid utförande!
I den här intressanta <A hREF="http://www.modernalakare.se/tidningen/tema/utanfoerskap/medikalisering-av-arbetsloeshet.aspx">artikeln</a> om hur AF ser på funktionshinder listas koderna för funktionshinder. En kod som skulle kunna vara aktuell för aspergare är antagligen Intellektuellt arbetshandikapp (kod 71). Jag tror INTE att Psykiskt arbetshandikapp (kod 61) normalt sett gäller Asperger/autism.
Jag vet inte vad jag ska göra. Något som står helt klart när man läser artikeln är att, när man blir tilldelat en sådan funktionskod, så är det som ett maffiaefbjudande - om man inte accepterar drar de in a-kassan. Så det är rena maffiametoderna. Men läs artikeln noggrant, den är rätt bra.
Har någon annan blivit "tiilldelad" någon funktionshinderkod av AF?
Jag tänker t ex på r00t.
Sedan står det att jag kommer att "få" funktionshinderkod 92 som står för Dyslexi/ specifika inlärningssvårigheter. Detta är totalt fel - mina problem är inte vid inlärning utan vid utförande!
I den här intressanta <A hREF="http://www.modernalakare.se/tidningen/tema/utanfoerskap/medikalisering-av-arbetsloeshet.aspx">artikeln</a> om hur AF ser på funktionshinder listas koderna för funktionshinder. En kod som skulle kunna vara aktuell för aspergare är antagligen Intellektuellt arbetshandikapp (kod 71). Jag tror INTE att Psykiskt arbetshandikapp (kod 61) normalt sett gäller Asperger/autism.
Jag vet inte vad jag ska göra. Något som står helt klart när man läser artikeln är att, när man blir tilldelat en sådan funktionskod, så är det som ett maffiaefbjudande - om man inte accepterar drar de in a-kassan. Så det är rena maffiametoderna. Men läs artikeln noggrant, den är rätt bra.
Har någon annan blivit "tiilldelad" någon funktionshinderkod av AF?
Jag tänker t ex på r00t.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 22:20:14, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Jag ska träffa arbetspsykologen den 27e. Om jag kommer ihåg så återkommer jag med vilken information som framkommer av vårt samtal.
Sidan med artikeln verkar nere för tillfället. Jag läser den senare.
Sidan med artikeln verkar nere för tillfället. Jag läser den senare.
Senast redigerad av r00t 2011-05-04 22:20:14, redigerad totalt 1 gång.
nano skrev:Länken verkar tyvärr inte fungera så bra
Hela sajten ligger nere. Länken ser rätt ut.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 22:20:20, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
Jag gillar inte någon av dessa:
Inlärningssvårigheter? Det kanske tar längre tid för mig att lära mig saker än andra, men det är ändå inte det som är mitt problem
Intellektuellt arbetshandikapp? I samma grupp som de med Downs syndrom då?
Psykiskt arbetshandikapp? Kanske det, men det känns som man hamnar i samma grupp som de med kroniska psykiska sjukdomer el störningar
Vet inte vad jag skulle gilla. Kanske "kognitivt arbetshandikapp" eller "socialt arbetshandikapp" eller "arbetshandikapp pga perceptionsstörningar".
Inlärningssvårigheter? Det kanske tar längre tid för mig att lära mig saker än andra, men det är ändå inte det som är mitt problem
Intellektuellt arbetshandikapp? I samma grupp som de med Downs syndrom då?
Psykiskt arbetshandikapp? Kanske det, men det känns som man hamnar i samma grupp som de med kroniska psykiska sjukdomer el störningar
Vet inte vad jag skulle gilla. Kanske "kognitivt arbetshandikapp" eller "socialt arbetshandikapp" eller "arbetshandikapp pga perceptionsstörningar".
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 22:20:20, redigerad totalt 1 gång.
Jag har nog stått som BDH rätt länge, misstänker jag. Bara Dum i Huvudet.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 22:20:20, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Alien skrev:Vet inte vad jag skulle gilla. Kanske "kognitivt arbetshandikapp" eller "socialt arbetshandikapp" eller "arbetshandikapp pga perceptionsstörningar".
"Arbetsmiljörelaterat utmanad"..
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 22:20:20, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
nano skrev:Länken verkar tyvärr inte fungera så bra
barracuber skrev:nano skrev:Länken verkar tyvärr inte fungera så bra
Hela sajten ligger nere. Länken ser rätt ut.
Vill ni läsa den ändå, fast siten inte funkar? Varsågoda:
http://74.125.77.132/search?q=cache:roB ... clnk&gl=se
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 22:20:20, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Jag ska fråga mitt Af-kontor vilken kod jag har. Jag har fått veta att jag är kodad from. då jag talade om diagnosen för dem men inte vilken kod och jag har inte tänkt på att man kan ha olika koder och har därför aldrig frågat. Ska göra ett försök i kommande vecka och återkommer hit oavsett svar eller ej. De krävde diagnosutlåtandena som bevis, så troligen ligger kopior av dem i Af.s datasystem.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 22:20:20, redigerad totalt 1 gång.
Senast jag skrev in mig på AF så fick jag en skriftlig fråga "Hur uppskattar du sannolikheten att du får jobb på en skala 1-10 där 10 betyder att du får jobb och 1 att du inte får jobb.
Just när jag skrev tänkte jag att "om inte annat så när jag är typ 90 år" och satte en 10:a, det verkade handläggaren ta som att jag nog löser det hela själv och skickade hem mig efter en enkel registrering.
Då visste de inte att jag tycker själva jobbsökandet är jobbigare än jobbet i sig för det mesta, men jag fick snart ett samtal från ett företag jag jobbat på förut som råkat få reda på att jag var ledig så det löste sig av sig självt.
Just när jag skrev tänkte jag att "om inte annat så när jag är typ 90 år" och satte en 10:a, det verkade handläggaren ta som att jag nog löser det hela själv och skickade hem mig efter en enkel registrering.
Då visste de inte att jag tycker själva jobbsökandet är jobbigare än jobbet i sig för det mesta, men jag fick snart ett samtal från ett företag jag jobbat på förut som råkat få reda på att jag var ledig så det löste sig av sig självt.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 22:20:20, redigerad totalt 1 gång.
nano skrev:Senast jag skrev in mig på AF så fick jag en skriftlig fråga "Hur uppskattar du sannolikheten att du får jobb på en skala 1-10 där 10 betyder att du får jobb och 1 att du inte får jobb.
Där hade du ju tur! Fast det var inte så smart att sätta en 10:a om du velat ha hjälp alltså. Då tycker jag det hade varit lämpligare att sätta 1 eller 2. Din handläggare verkar ha missförstått dig och trott att du klarade söka jobb på egen hand.
Jo jag hade nog tur, fast det hade varit intressant att se vad AF hade haft att komma med.
Fast se mig som handikappad lockar inte kan jag ju säga.
Vetekatten om jag vill ha handfast hjälp o skaffa jobb fast det är ju just det jag får av olika konsultbolag emellanåt.
Men då är det ju inte fråga om handhållning o klapp på huvudet.
Då är det frågan om att bli presenterad som någon som är bra på något specifikt.
Fast se mig som handikappad lockar inte kan jag ju säga.
Vetekatten om jag vill ha handfast hjälp o skaffa jobb fast det är ju just det jag får av olika konsultbolag emellanåt.
Men då är det ju inte fråga om handhållning o klapp på huvudet.
Då är det frågan om att bli presenterad som någon som är bra på något specifikt.
sommar skrev:Jag ska fråga mitt Af-kontor vilken kod jag har. Jag har fått veta att jag är kodad from. då jag talade om diagnosen för dem men inte vilken kod och jag har inte tänkt på att man kan ha olika koder och har därför aldrig frågat. Ska göra ett försök i kommande vecka och återkommer hit oavsett svar eller ej. De krävde diagnosutlåtandena som bevis, så troligen ligger kopior av dem i Af.s datasystem.
Jag fick svar av AF. idag om vad min diagnos - Aspergersyndrom har för kod hos dem. Den har kod 61 som står för psykiskt arbetshandikapp i deras system. Jag tycker det stämmer hyfsat. Vad betyder socialmedicinskt arbetshandikapp? Som också finns bland AF:s koder.
sommar skrev:sommar skrev:Jag ska fråga mitt Af-kontor vilken kod jag har. Jag har fått veta att jag är kodad from. då jag talade om diagnosen för dem men inte vilken kod och jag har inte tänkt på att man kan ha olika koder och har därför aldrig frågat. Ska göra ett försök i kommande vecka och återkommer hit oavsett svar eller ej. De krävde diagnosutlåtandena som bevis, så troligen ligger kopior av dem i Af.s datasystem.
Jag fick svar av AF. idag om vad min diagnos - Aspergersyndrom har för kod hos dem. Den har kod 61 som står för psykiskt arbetshandikapp i deras system. Jag tycker det stämmer hyfsat. Vad betyder socialmedicinskt arbetshandikapp? Som också finns bland AF:s koder.
Tack för infon. Intressant, då vet man hur AF klassificerar Asperger. I ditt fall vet ni ju att du har AS.
Min riktiga utredning av ett team har inte ens börjat (har precis ställts i kö), så ingen vet ju om jag har AS än, säkert därför det inte ger mig din kod. Jag vill fråga hur de motiverar kod 91 särskilda inlärningssvårigheter - jag tycker som sagt inte mina problem ligger så mycket på inlärning.
- barracuber
barracuber skrev:sommar skrev:sommar skrev:Jag ska fråga mitt Af-kontor vilken kod jag har. Jag har fått veta att jag är kodad from. då jag talade om diagnosen för dem men inte vilken kod och jag har inte tänkt på att man kan ha olika koder och har därför aldrig frågat. Ska göra ett försök i kommande vecka och återkommer hit oavsett svar eller ej. De krävde diagnosutlåtandena som bevis, så troligen ligger kopior av dem i Af.s datasystem.
Tack för infon. Intressant, då vet man hur AF klassificerar Asperger. I ditt fall vet ni ju att du har AS.
Min riktiga utredning av ett team har inte ens börjat (har precis ställts i kö), så ingen vet ju om jag har AS än, säkert därför det inte ger mig din kod. Jag vill fråga hur de motiverar kod 91 särskilda inlärningssvårigheter - jag tycker som sagt inte mina problem ligger så mycket på inlärning.
Varsågod! Troligen klassificerar AF. Asperger syndrom så generellt. Varje handläggare lär ju inte ha rätt att bestämma det för det skulle ju bara bli rörigt.
Kod 91 hade inte stämt för mig för jag har inte speciella inlärningssvårigheter och det tycker inte de på mitt jobb heller. De kan inte så mycket om As. men ser mycket till individen och då jag påtalade att det tog längre tid för mig än andra att lära in tyckte inte min handledare det och vid närmare eftertanke visar det sig att han har rätt. Där finns fler på min arbetsplats som behöver upprepning och så är det ju ofta när man lär in nytt oavsett diagnos eller ej.
Här på forumet har det ibland verkat som att tyngdpunkten inte ligger där för oss som har As-diagnos eller är på väg att få diagnosen.
Deras motivering på kod 91 kan ju vara intressant, det håller jag med om.
Hoppas utredningen går bra och att får ett användbart och bra resultat!
Nu kom jag precis hem från AF. Förutom att jag var tvungen att skälla ut personen i fråga eftersom han uttryckte sig nedlåtande 'Vad braaa att du har lyckats skaffa jobb tidigare! Jättebraa!' så fick jag fram följande information:
Jag får troligtvis kod 61 (psykiskt arbetshandikapp) i deras system.
Jag tycker som andra här i tråden att koderna är långt ifrån tillräckliga utan allt för generaliserade. De borde verkligen ha en sektion med koder för NPF också.
Sen fick jag reda på att Socialmedicinskt arbetshandikapp (kod 81) ges till folk med tex. alkoholproblem eller som har suttit på kåken (Jag frågade specifikt om den koden eftersom han rabblade upp en generisk lista över koder).
Jag får troligtvis kod 61 (psykiskt arbetshandikapp) i deras system.
Jag tycker som andra här i tråden att koderna är långt ifrån tillräckliga utan allt för generaliserade. De borde verkligen ha en sektion med koder för NPF också.
Sen fick jag reda på att Socialmedicinskt arbetshandikapp (kod 81) ges till folk med tex. alkoholproblem eller som har suttit på kåken (Jag frågade specifikt om den koden eftersom han rabblade upp en generisk lista över koder).
Senast redigerad av r00t 2011-05-04 22:20:20, redigerad totalt 1 gång.
Inte säkert att denne menade att vara nedlåtande men det kanske bara blev så för att denne försökte vara extra snäll som iofs lätt ger samma beteende hos en person som ett nedlåtande beteende.
nano skrev:Inte säkert att denne menade att vara nedlåtande men det kanske bara blev så för att denne försökte vara extra snäll som iofs lätt ger samma beteende hos en person som ett nedlåtande beteende.
Det ligger som det heter i "the eye of the beholder" - betraktarens öga. Sedan är ju vissa mer eller mindre bra - det vet jag själv - på att låta som de verkligen menar, Det kan finnas någon gammal fördom som färgar av sig på tonfallet.
@r00t
Ok då fick både du och sommar kod 61. Men i ditt fall har du ännu ingen diagnos?
Tack för alla tips!
- barracuber
barracuber skrev:nano skrev:Inte säkert att denne menade att vara nedlåtande men det kanske bara blev så för att denne försökte vara extra snäll som iofs lätt ger samma beteende hos en person som ett nedlåtande beteende.
Det ligger som det heter i "the eye of the beholder" - betraktarens öga. Sedan är ju vissa mer eller mindre bra - det vet jag själv - på att låta som de verkligen menar, Det kan finnas någon gammal fördom som färgar av sig på tonfallet.
@r00t
Ok då fick både du och sommar kod 61. Men i ditt fall har du ännu ingen diagnos?
Tack för alla tips!
Tonfallet VAR verkligen nedlåtande. Det var lite som om han talade med ett barn. Och jag irriterade mig extra mycket när han var tvungen att återupprepa det.
Och jo diagnos har jag allt. Se da-var-man- ... 12600.html
Senast redigerad av r00t 2011-05-04 22:20:20, redigerad totalt 1 gång.
r00t skrev:...
Och jo diagnos har jag allt. Se da-var-man- ... 12600.html
Jaså, du har diagnos AS?
Ok. Då har vi två levande exempel på att Aspergers syndrom enligt AF = kod 61.
- barracuber
Var det inte någon forumist som spelade med en stund o började prata likadant o sedan fråga varför denne pratar med honom på ett nedlåtande sätt.
I rättvisans namn får jag erkänna att jag råkat göra det en o annan gång själv, inte kul när man märker det faktiskt men det är bra att man märker det.
Pratade med någon på FK i ett helt orelaterat ärende, hon blev nyfiken och frågade ut mig hur livet var i princip.
Klart vettigt.
I rättvisans namn får jag erkänna att jag råkat göra det en o annan gång själv, inte kul när man märker det faktiskt men det är bra att man märker det.
Pratade med någon på FK i ett helt orelaterat ärende, hon blev nyfiken och frågade ut mig hur livet var i princip.
Klart vettigt.
r00t skrev:Tonfallet VAR verkligen nedlåtande. Det var lite som om han talade med ett barn. Och jag irriterade mig extra mycket när han var tvungen att återupprepa det.
Min förra AF-handläggare talade ibland till mig som ett barn. Troligen beroende på att jag i början av vår kontakt sagt att jag behöver tydlighet (för hon pratade som om hon visste innan hon läst akten) men det är ju inte = prata som till ett barn. När hon berättade att hon var på smällen och skulle vara föräldraledig pratade hon som man typ gör till någon vid 5-7årsålder. Tur att jag aldrig tolkade hennes övertydlighet som nedlåtande (hon menade inte så utan var rädd för missförstånd efter mitt påpekande i början) utan att endast lite irriterande och att insåg med tiden att hon inte kunde bättre. *suck* Min fetmarkering.
sommar skrev:Jag fick svar av AF. idag om vad min diagnos - Aspergersyndrom har för kod hos dem. Den har kod 61 som står för psykiskt arbetshandikapp i deras system. Jag tycker det stämmer hyfsat. Vad betyder socialmedicinskt arbetshandikapp? Som också finns bland AF:s koder.
Missbruksproblematik, har jag för mig att det står för. Om man nu kan ha en kod för detta, varför då inte en för svårigheter för socialt umgänge, och eller exekutiva funktioner? Blir upprörd över att de vill sätta Dyslexi/Inlärningssvårigheter på någon som inte har det. Det är ju helt snett. Det är dock så att många handikappkoder inte stämmer, det är välkänt på samhall att en person kan ha en kod, men i själva verket ha helt andra problem.
Själv har jag handikappkod för psykiskt funktionshinder, eftersom jag lider av bipolär sjukdom. Usch, vad trista erfarenheter jag har av AF... Mer stjälp än hjälp.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 22:20:20, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor