AF:s funktionshinderkoder

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav r00t » 2009-10-29 17:51:27

*ahem*

r00t skrev:Sen fick jag reda på att Socialmedicinskt arbetshandikapp (kod 81) ges till folk med tex. alkoholproblem eller som har suttit på kåken (Jag frågade specifikt om den koden eftersom han rabblade upp en generisk lista över koder).

;)

Men du har helt rätt, Alexandra. Koderna är alldeles för generaliserande och leder säkerligen ofta till att människor får fel åtgärder kan jag tänka mig.
Senast redigerad av r00t 2011-05-04 22:20:20, redigerad totalt 1 gång.
r00t

Anslöt: 2009-07-15

Inläggav MsTibbs » 2009-10-29 21:18:38

Jag vet inte om jag fått en kod på AF, men de sa att jag behövde göra en NPF-utredning, annars fick jag klara mig bäst jag ville utan hjälp sa de. Jag har/hade ingen A-kassa som de kunde dra in.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 22:20:20, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Alexandra » 2009-11-01 20:10:59

r00t skrev:*ahem*

r00t skrev:Sen fick jag reda på att Socialmedicinskt arbetshandikapp (kod 81) ges till folk med tex. alkoholproblem eller som har suttit på kåken (Jag frågade specifikt om den koden eftersom han rabblade upp en generisk lista över koder).

;)

:oops: Jag läste nog denna tråd lite för snabbt!
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 22:20:20, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv

Anslöt: 2009-01-02

Inläggav Kristofer » 2009-11-05 22:40:30

De där funktonshinderkoderna. Finns de kvar i arbetsförmedlingens databas för evigt? Dvs. att de är som en tatuering som aldrig kommer försvinna. Jag var arbetslös som tämligen nydiagnostiserad. Omedveten om hur verkligheten förhöll sig så gick jag därför med på att de lade in en sådan på mig. Vilken vet jag inte. Detta var i juni 2005.

Tyvärr så verkar det som om jag kommer bli arbetslös snart, inget säkert men varsel är på gång så risken är relativt stor. Om jag blir arbetslös och den där koden finns kvar. Kommer de då tvinga in mig i massa handikapperi som gör att det blir ännu svårare för mig att få riktigt jobb? Är orolig för att detta i så fall kommer verka kontraproduktivt för mig.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 22:20:20, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer

Anslöt: 2005-11-05

Inläggav r00t » 2009-11-05 23:09:16

Kristofer skrev:De där funktonshinderkoderna. Finns de kvar i arbetsförmedlingens databas för evigt? Dvs. att de är som en tatuering som aldrig kommer försvinna. Jag var arbetslös som tämligen nydiagnostiserad. Omedveten om hur verkligheten förhöll sig så gick jag därför med på att de lade in en sådan på mig. Vilken vet jag inte. Detta var i juni 2005.

Tyvärr så verkar det som om jag kommer bli arbetslös snart, inget säkert men varsel är på gång så risken är relativt stor. Om jag blir arbetslös och den där koden finns kvar. Kommer de då tvinga in mig i massa handikapperi som gör att det blir ännu svårare för mig att få riktigt jobb? Är orolig för att detta i så fall kommer verka kontraproduktivt för mig.

Nu törs jag inte säga att det 100% är så, men jag tror att det är helt valfritt från din sida. Du skulle ju kanske kunna be dom att kolla om du är flaggad på nåt visst sätt där, och sen be dom att ta bort ev. flagga?

Jag vet bara att det skulle ta hus i helvete om jag genom egen begäran inte kunde få koden modifierad.
r00t

Inläggav barracuber » 2009-11-05 23:57:46

r00t skrev:
Kristofer skrev:De där funktonshinderkoderna. Finns de kvar i arbetsförmedlingens databas för evigt? Dvs. att de är som en tatuering som aldrig kommer försvinna. Jag var arbetslös som tämligen nydiagnostiserad. Omedveten om hur verkligheten förhöll sig så gick jag därför med på att de lade in en sådan på mig. Vilken vet jag inte. Detta var i juni 2005.

Nu törs jag inte säga att det 100% är så, men jag tror att det är helt valfritt från din sida. Du skulle ju kanske kunna be dom att kolla om du är flaggad på nåt visst sätt där, och sen be dom att ta bort ev. flagga?

Jag vet bara att det skulle ta hus i helvete om jag genom egen begäran inte kunde få koden modifierad.

Jag tror jag har besked. Jag pratade idag i telefon med den arbetspsykolog på AF som gjorde en miniutredning av mig - väldigt vettig kvinna förresten. Jag påpekade att de har väldigt få koder - mycket färre än vad det finns diagnoser och tillstånd - och hon höll med om det. Som jag fattade är deras koder bara ett sätt för dem att orientera sig ungefärligt hur det står till med en person.

De vill ge mig kod 92 - särskilda inlärningssvårigheter - och jag undrade varför. Hon svarade att den koden ger de till alla med särskilda - relativt lätt identifierbara - svårigheter inom inlärning men även exekutivitet och kognitivitet. Kod 92 ger de till personer med dyslexi och även personer inom autismspektrum och ADHD. Så ifall man har/misstänker att man har Asperger eller ADHD så ska man alltså ha kod 92. På samma sätt finns det andra koder för psykiska sjukdomar som bipolär till exempel. Så jag blev ganska lugnad av det svaret. Jag verkar inte ha kodats fel.

Jag frågade om koden ligger för evigt men så är det inte. Till exempel när det gäller depression och utmattningsproblematiker så finns det en annan kod för det. När jag påpekade att exempelvis depressioner inte är livslånga utan att betrakta som tillstånd så svarade hon att den koden visst tas bort om man önskar det - när man blir av med sin depression. Så man bara säger till dem att man vill att koden tas bort.

Vad gäller kod 92 så kan även den tas bort om man så önskar ifall man med åren upplever att ens problem minskar exempelvis på arbetsmarknaden. Detta trots att exempelvis Asperger är livslångt. Men det behöver inte betyda att koden är livslång. Koden är bara aktuell ifall man fortsatt upplever problem.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 22:20:20, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav r00t » 2009-11-06 0:32:25

Tack för ett bra svar!

Jag ska nog be att få kod 92 istället för den jag (troligtvis) fick. Får väl referera till den här tråden om de undrar nåt på AF. :)
r00t

Inläggav Juddy » 2009-11-06 4:49:38

Jag har skrikit (ja typ) bloody murder när någon har talat så nedlåtande till mig. Du, jag må ha ett funktionshinder men jag är lika mycket värd som dig så ta dig samman för i h-e!
Jag har inte stött på AF rehab än då jag har sjukersättning. Till våren får jag nog sjukersättning tills vidare (eller vad de nu kallar det)
Senast redigerad av Juddy 2011-05-04 22:20:20, redigerad totalt 1 gång.
Juddy

Anslöt: 2009-09-11

Inläggav alfapetsmamma » 2009-11-06 12:55:53

barracuber skrev:Jag frågade om koden ligger för evigt men så är det inte. Till exempel när det gäller depression och utmattningsproblematiker så finns det en annan kod för det. När jag påpekade att exempelvis depressioner inte är livslånga utan att betrakta som tillstånd så svarade hon att den koden visst tas bort om man önskar det - när man blir av med sin depression. Så man bara säger till dem att man vill att koden tas bort.

Vad gäller kod 92 så kan även den tas bort om man så önskar ifall man med åren upplever att ens problem minskar exempelvis på arbetsmarknaden. Detta trots att exempelvis Asperger är livslångt. Men det behöver inte betyda att koden är livslång. Koden är bara aktuell ifall man fortsatt upplever problem.

Och om man har såväl utmattningssyndrom som ADHD och AS? Kan man få 92an och det andra med eller måste man välja vilket som är mest relevant? Det verkar tossigt...
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 22:20:20, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Inläggav barracuber » 2009-11-06 13:01:44

alfapetsmamma skrev:
barracuber skrev:Jag frågade om koden ligger för evigt men så är det inte. Till exempel när det gäller depression och utmattningsproblematiker så finns det en annan kod för det. När jag påpekade att exempelvis depressioner inte är livslånga utan att betrakta som tillstånd så svarade hon att den koden visst tas bort om man önskar det - när man blir av med sin depression. Så man bara säger till dem att man vill att koden tas bort.

Och om man har såväl utmattningssyndrom som ADHD och AS? Kan man få 92an och det andra med eller måste man välja vilket som är mest relevant? Det verkar tossigt...

Skillnaden är att utmattningssyndrom (som jag ser det) är ett tillstånd, ingenting livslångt. Därför ligger den i en annan kod än ADHD och AS.

OBS att jag syftar inte på PTSD för det känner jag till för dåligt. jag diskuterade aldrig PTSD med psykologen.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in