ADHD som barn ---> Asperger/HFA som vuxen.
8 inlägg
• Sida 1 av 1
ADHD som barn ---> Asperger/HFA som vuxen.
Nu fick jag inte min diagnos föräns jag blev större och hade ingen diagnos som barn. Men alla symtom pekar på att jag hade ADHD som barn istället för min nuvarnade diagnos HFA (Framkom även under min utredning). Vill minnas att jag läst och hört om andra som har flytigt över på ett liknande sätt. Dvs att allt pekade på ADHD förr men att Asperger/HFA är en mycket mer passande diagnos nu.
Nån som varit med om nåt liknande eller har några intressanta fakta om "fenomenet"? Kanske t o m tips på intressant läsning på nätet om det?
Nån som varit med om nåt liknande eller har några intressanta fakta om "fenomenet"? Kanske t o m tips på intressant läsning på nätet om det?
Senast redigerad av IndividualThoughtPatterns 2011-05-04 19:34:39, redigerad totalt 1 gång.
- IndividualThoughtPatterns
- Anslöt: 2008-12-10
Hej!
Jag har snarare tvärtom. D.v.s. var mer AS som barn, och är mer ADHD nu. Enligt vad jag själv tycker. Iofs fick jag diagnosen MBD 1980 eller däromkring.
Hälsningar
Lilla Gumman
Jag har snarare tvärtom. D.v.s. var mer AS som barn, och är mer ADHD nu. Enligt vad jag själv tycker. Iofs fick jag diagnosen MBD 1980 eller däromkring.
Hälsningar
Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 19:34:39, redigerad totalt 1 gång.
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Min son hade bara diagnosen adhd i många år, helt enkelt för att man vid tillfället nöjde sig med att utreda enligt adhd. Nu har vi äntligen kompletterat med en förnyad utredning som även inkluderade aspergers, och då fick han dubbeldiagnos. Och nu känns det som om han på något sätt landade helt rätt och kan förstås utifrån sin problematikbeskrivning etc. Att han inte fick aspergers från första början är bara för att han inte blev utredd för det. Han har alltid haft bägge delar om du frågar mig.
(han var 14 vid första utredningen, idag är han på väg mot 21).
Senast redigerad av Kikarn 2011-05-04 19:34:39, redigerad totalt 1 gång.
Kikarn skrev:Min son hade bara diagnosen adhd i många år, helt enkelt för att man vid tillfället nöjde sig med att utreda enligt adhd. Nu har vi äntligen kompletterat med en förnyad utredning som även inkluderade aspergers, och då fick han dubbeldiagnos. Och nu känns det som om han på något sätt landade helt rätt och kan förstås utifrån sin problematikbeskrivning etc. Att han inte fick aspergers från första början är bara för att han inte blev utredd för det. Han har alltid haft bägge delar om du frågar mig.
Då är jag i samma ålder som han nu. Jag har dock väldigt lite kvar av min förmodade ADHD känns det som (har även "prövat" mig för det). Men som men det ofta är med dessa sorter av diagnoser så ter sig det ju väldigt olika från person till person också. Skönt att han har fått en mer passande diagnos i alla fall.
Senast redigerad av IndividualThoughtPatterns 2011-05-04 19:34:39, redigerad totalt 1 gång.
En del menar väl att AD/HD kan överskugga AS-problemen.
Om det är så, så kan det säkert väga över mot en av diagnoserna, och ändras över tid.
Jag har hört en del säga att de blev mer aspiga när de fick ritalin eller liknande.
Eller att en del blir mer AD/HD-iga när de är i en stressad period i livet.
Eller att någon verkar mer AD/HD-ig när den har lärt sig kompensera en del av AS-grejern, eller tvärtom om det är impulser man lyckats stoppa.
Med detta menar jag nog mest att man kan slå över åt ena eller andra hållet, utan att något egentligen har ändrats i hjärnan.
Om det är så, så kan det säkert väga över mot en av diagnoserna, och ändras över tid.
Jag har hört en del säga att de blev mer aspiga när de fick ritalin eller liknande.
Eller att någon verkar mer AD/HD-ig när den har lärt sig kompensera en del av AS-grejern, eller tvärtom om det är impulser man lyckats stoppa.
Med detta menar jag nog mest att man kan slå över åt ena eller andra hållet, utan att något egentligen har ändrats i hjärnan.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 19:34:39, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Bror Duktig skrev:
Precis.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 19:34:39, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Bror Duktig skrev:En del menar väl att AD/HD kan överskugga AS-problemen.
Det låter ju högst troligt. Enda gången jag eventuellt skulle kunna känna mig ADHD-ig är när jag skojjar. Men det känns lite väl enkelt att sätta en sådan stämpel på sig själv då. Alla, oavsett om man har asperger, adhd eller är normal, är knäpp och humoristisk ibland.
Återgå till Att leva som Aspergare