ADHD medicinskt förklarat?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Kimmelie » 2009-09-17 15:40:16

Parvlon: Okej, jag är inte arg på dig längre. :)

Ja, det kan vara svårt att få fram vad man egentligen menar, det ser vi ju ofta här på forumet, om missförstånd, och motanklagelser, och motanklagelser igen, och i värsta fall pajkastning och "nöjestjafsande"...

Men kan man bara reda ut missförstånden, och är villiga att förstå varann, så är det ingen fara. :)
Senast redigerad av Kimmelie 2011-05-04 21:29:53, redigerad totalt 1 gång.
Kimmelie

Anslöt: 2009-09-09

Inläggav Parvlon » 2009-09-17 18:52:39

Kimmelie skrev:Parvlon: Okej, jag är inte arg på dig längre. :)

Ja, det kan vara svårt att få fram vad man egentligen menar, det ser vi ju ofta här på forumet, om missförstånd, och motanklagelser, och motanklagelser igen, och i värsta fall pajkastning och "nöjestjafsande"...

Men kan man bara reda ut missförstånden, och är villiga att förstå varann, så är det ingen fara. :)
Låter sunt, jo ofta är det cirkeldiskussioner, men ändå, bättre än på andra forum, tycker jag
Jag ska försöka med att få fram vad jag menar nästa gång- :D
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 21:29:53, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav lillsanna » 2009-10-05 17:01:31

Nu har jag läst och jag blir faktiskt så itrriterad så jag bryter och försöker svara på det jag kan. Det gulmärkta är kommentarer från rdos, jag svarar emellan. Får se om jag orkar med resten senare/Sanna

Och att det skulle vara något fel med ADHD-dragen tror jag inte heller på. De är fullt normala och naturliga för de som har dem, och om vårt samhälle vore mer anpassat (som det var på stenåldern och fram till 1800-talet) så vore inte heller ADHD något problem. Det är inte fel i hjärnan på barn som inte klarar av att sitta stilla i en skola och få höra en massa ointressant information. Det är en fullt naturlig reaktion på ett systemfel i dagens skolklasser.

Frågan är var felet ligger när man inte kan sitta stilla hemma eller i övrigt någon annanstans heller.....

Fanns inget att svara på. Jag känner redan till att en stor del av det som psykiatrin kallar för "ADHD" inte är medfödda drag, utan miljömässiga pålagringar. Just sånt som ditt inlägg handlade om. Jag har inget intresse av hur dessa pålagringar ser ut, men vill man veta så är ett bra tips att depression, effekter av mobbing / utanförskap och allmän orkeslöshet är pålagringar. De har inget med ADHD att göra, speciellt inte på stenåldern.

Var har du fått det ifrån. Enligt mina föräldrar var jag hyperaktiv från första början och jag vet att min stora son var det. Han var hyperaktiv redan i min mage och reste sig på armarna för att häva sig upp och kunna titta över kanten på plastboxen ett par timmar senare. Han började gå vid 6 månader, trots att han inte hade balansen och fick gå i akta-kruka de närmaste 2 åren. Han åkte torktumlare vid dryga 5 månader osv osv.... så att han föddes med ADHD är det inga som helst tvivel på.

Jag tror att varken du eller Kvasir förstod det jag skrev tidigare. Jag påpekade att det inte är en bra idé att medicinera bort olika symptom för att göra majoriteten nöjda. De kommer nämligen då att ytterligare smalna av sin definition av "normal" och kräva att andra drag de inte gillar oxå ska medicineras bort. De kommer knappast att vara nöjda med att slippa besvärliga människor med omedicinerad ADHD.

Jag blev nog inte särskilt mycket besvärligare med medicinering, snarare tvärtom, eftersom jag nu kunde komma ihåg och ifrågasätta ( personliga grejer runt skilsmässan som jag nog aldrig lyckats genomföra utan Metamina) Jag är nog precis så normal/onormal som jag alltid varit, men kan koncentrera mig, och då menar jag inte sitta still utan helt enkelt koncentrera mig länge nog för att exempelvis kunna ta in information, vilket jag inte kunde innan.... det var mycket annat också som blev bättre, inte för omvärlden utan för mig. Ärligt talat vet jag inte om jag hade levt idag om jag inte fått behandligen, för det var faktiskt inte så att det blev lättare med åren att leva med grav ADHD utan betydligt jobbigare, eftersom kraven ökar med ålder, men jag i många avseenden faktiskt fortfarande var en obstinat tonåring... trots mina då fyllda 48.

Kimmelie skrev:

Hur kan du veta att mina ADHD-drag inte är medfödda? Har du gjort nån grundlig utredning av mig?

Behövs inte och skulle dessutom vara högst irrelevant eftersom du är EN person med egna subjektiva uppfattningar om vad som är medfött eller inte. Eller kort sagt, det skulle vara extremt dålig vetenskap att fråga dig vad du tror är medfött eller förvärvat.

Och jag är en person med andra än subjektiva uppfattningar att luta mig emot och jag skulle faktiskt vilja veta var du fått dina idéer om att ADHD inte skulle vara medfött ifrån! Och då menar jag ett vettigt svar och inte dina egna subjektiva tankar, forskningsbelägg på att det skulle var så tex.
lillsanna

Anslöt: 2006-06-29

Återgå till Aspergare och vården

Logga in