ADD och aspergerdrag eller bara ADD?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

ADD och aspergerdrag eller bara ADD?

Inläggav lyise » 2012-01-29 20:12:14

(Jag ber om ursäkt i förväg för min stavning. Jag har skrivsvårigheter.)

Jag heter Louise och är 16 år gammal, fick i höstas min diagnos ADD och samtidigt gjordes det en utredning av det autistiska spektrat. Visade sig att jag inte hade något men på pappret vi fick hem stod det att jag var inom riskzoonen men enligt utredaren hade jag inte aspergerdrag.

Jag har dock börjat undra över vad som egentligen är min ADD och inte. Vissa saker som att ibland förstår jag inte ironi och saker som är abstrakta fungerar sällan för mig. Stör mig även på vissa saker som mina medmänniskor. Som te.x. stavfel, gramamatikefel eller liknande. För någon vecka sedan hade jag och en kille i min klass en livlig diskussion om oäkta diamanter. (Det är diamanter, och bör därför inte kallas så. Medans han argumenterade emot mig.) Uttrycker mig också ofta så att folk missförstår mig. Jag har lärt mig det sociala samspelet och även om jag inte håller med vad folk så brukar jag hålla mig utanför för att inte skapa problem.

Är det jag beskriver sammankopplat med min ADD eller skulle man kalla det AS-drag?
lyise
Ny medlem

Anslöt: 2012-01-29

Re: ADD och asperger drag eller bara ADD?

Inläggav Jagers » 2012-01-30 19:44:10

lyise skrev:(Jag ber om ursäkt i förväg för min stavning. Jag har skrivsvårigheter.)

För att ha skrivsvårigheter så är du bland dem första nya att stava rätt på Asperger :mrgreen: .....

Själv tycker jag det låter mycket som aspergerdrag, konstigt att utredaren inte tyckte det.
Jag vet dock inte så mycket alls om ADD, så det kan nog lika gärna vara ADD.

Välkommen till forumet!
Jagers

Anslöt: 2011-05-12

Inläggav Parvlon » 2012-01-30 19:47:07

Det är bara drag av att du använt hjärnan. Om en överhängande andel av människor i din närmiljö visar återupprepande drag av att inte göra det så rekommenderar jag att byta miljö.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav lyise » 2012-01-30 21:29:09

Jagers skrev:
lyise skrev:(Jag ber om ursäkt i förväg för min stavning. Jag har skrivsvårigheter.)

För att ha skrivsvårigheter så är du bland dem första nya att stava rätt på Asperger :mrgreen: .....

Själv tycker jag det låter mycket som aspergerdrag, konstigt att utredaren inte tyckte det.
Jag vet dock inte så mycket alls om ADD, så det kan nog lika gärna vara ADD.

Välkommen till forumet!

Haha, jag måste erkänna att jag trippel kollade!

Ja, jag förstår folk som inte är tillräckligt tydliga som jag egentligen behöver för det mesta, dock har jag problem på proven och när jag blir förhörd på saker då om folk formulerar frågan fel eller på ett sätt som svaret kan vara något annat än det ska vara så får jag problem. Jag har i allmänhet inte svårt att förstå ironi så förstår varför utredaren inte tycker att jag har Asperger (anpassar mig FÖR bra antar jag att hon tycker)
Tack!
lyise
Ny medlem

Inläggav lyise » 2012-01-30 21:31:04

Parvlon skrev:Det är bara drag av att du använt hjärnan. Om en överhängande andel av människor i din närmiljö visar återupprepande drag av att inte göra det så rekommenderar jag att byta miljö.

Fungerar inte riktigt så, folk som inte känner mig bra eller vet hur jag fungerar förstår inte varför jag beter mig som jag gör och ska då börja argumentera emot mig. Vilket är totalt onödigt precis som du säger.
lyise
Ny medlem

Inläggav Parvlon » 2012-01-30 21:50:19

lyise skrev:Fungerar inte riktigt så, folk som inte känner mig bra eller vet hur jag fungerar förstår inte varför jag beter mig som jag gör och ska då börja argumentera emot mig. Vilket är totalt onödigt precis som du säger.
Argumenterar de emot dina handlingar? Kanske att de bara är nyfikna, udda beteenden borde få den effekten.

Sen om man förstår ironi eller inte beror väl på vad man har för kunskap i just det ämnet som ironiseras om. Jag förstår inte hur man inte kan förstå ironi någon gång. Själv tror jag att jag kan verka oemottaglig mot sånt ibland bara för att man själv tycker det finns vettigare saker att göra än att levla sig i ironi.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav lyise » 2012-01-30 21:56:10

Parvlon skrev:
lyise skrev:Fungerar inte riktigt så, folk som inte känner mig bra eller vet hur jag fungerar förstår inte varför jag beter mig som jag gör och ska då börja argumentera emot mig. Vilket är totalt onödigt precis som du säger.
Argumenterar de emot dina handlingar? Kanske att de bara är nyfikna, udda beteenden borde få den effekten.

Sen om man förstår ironi eller inte beror väl på vad man har för kunskap i just det ämnet som ironiseras om. Jag förstår inte hur man inte kan förstå ironi någon gång.

Emot det jag säger (vet inte om det var det som du menade med handlingar) som jag sa till en kille i min klass: "Falska diamanter borde inte kallas falska diamanter, det är inga diamanter och borde därför inte kallas diamanter" (Det var emot en övning på tyska lektionen och inte något han pratade om så han kan inte uppfattat det att vara emot honom) och då började han argumentera emot mig och säga att det visst skulle kallas diamanter. Dock är inte många människor i min omgivning så.
lyise
Ny medlem

Inläggav Parvlon » 2012-01-30 22:05:24

lyise skrev:Emot det jag säger (vet inte om det var det som du menade med handlingar) som jag sa till en kille i min klass: "Falska diamanter borde inte kallas falska diamanter, det är inga diamanter och borde därför inte kallas diamanter" (Det var emot en övning på tyska lektionen och inte något han pratade om så han kan inte uppfattat det att vara emot honom) och då började han argumentera emot mig och säga att det visst skulle kallas diamanter. Dock är inte många människor i min omgivning så.
Ok, hade han nån särskild anledning? Jag vet inte mycket om riktiga diamanter förutom att de är svindyra. Oäkta antar jag är samma som falska och att de blir lite billigare samma sekund som man får reda på att de är oäkta. Är det en falsk kanske man får skadestånd? :wink:

Det kan säkert vara kul att lura någon att tro en oäkta diamant är riktig men det är ju då snart bedrägeri, inte ironi.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav lyise » 2012-01-31 16:13:25

Falska diamanter syftade han på glas/plast diamant formade saker. Varför han gjorde det var nog att han alltid ska ha rätt. Nåja, oftast så blir det inte sånt utan när lärare eller dylikt använder uttryck istället för konkrekt fakta. Som i dag sa min historia lärare: jag gjorde ju en planering som ni köpte.
Det förstod inte jag då var att vi tyckte den var bra utan trodde att vi skulle ha köpt en planering.
lyise
Ny medlem

Inläggav Parvlon » 2012-02-01 21:02:09

lyise skrev:Som i dag sa min historia lärare: jag gjorde ju en planering som ni köpte. Det förstod inte jag då var att vi tyckte den var bra utan trodde att vi skulle ha köpt en planering.
Hur länge trodde du det?
Parvlon
Inaktiv

Inläggav hundmormor » 2012-02-01 21:41:20

hallå där!
Känner igen det Du berättar hos min son, 25 år, som har AS och ADD korrekt diagnostiserat. Han har övats så han kan känna igen ironi :roll: om han tänker till ordentligt, men detta att stå på sig intill vansinne om man anser att ord används fel är egenskap han har starkt och som är del av AS. Jag har också en diagnostiserad AS och är också irriterad på om ord används fel och kan argumentera till utmattning... Så Du förstår att när min son och jag sätter fart på våra diskussioner (om ords betydelse eller något vansinnigt roligt med grund i matematik, kaosteori, kvantfysik eller astronomi alternativ någon Japansk historia) så storknar omgivningen :-)ZZZ och går ut ur rummet medan vi har vansinnigt roligt! :lol:

Då tycker vi synd om dom trista NT som bara pratar om tråkiga saker, i min ålder (65 i år) betyder det skvaller om andras olycka, skilsmässor och döden. :-)Raging Suck! :cry: Jag är glad att jag har min sons AS-vänner att prata med, även på Facebook, och glädjen att få följa med härliga Finall Fantasy konserter med dem. Tack o lov har jag någon enstaka mailvän är på Forumet som är nästan (10-15 år yngre) i min ålder och som är rolig.
Njut av livet och av Dina intressen!
Hundmormor
(har även en hög gosiga barnbarn där minst en börja ha drag av AS så historien fortsätter med nya generationer med bra humor!)
hundmormor
Ny medlem

Anslöt: 2011-04-23

Inläggav lyise » 2012-02-03 16:44:34

Parvlon skrev:
lyise skrev:Som i dag sa min historia lärare: jag gjorde ju en planering som ni köpte. Det förstod inte jag då var att vi tyckte den var bra utan trodde att vi skulle ha köpt en planering.
Hur länge trodde du det?

Frågade honom vad han snackade om och då berättade han vad han menade.
lyise
Ny medlem

Inläggav lyise » 2012-02-03 16:48:50

hundmormor skrev:hallå där!
Känner igen det Du berättar hos min son, 25 år, som har AS och ADD korrekt diagnostiserat. Han har övats så han kan känna igen ironi :roll: om han tänker till ordentligt, men detta att stå på sig intill vansinne om man anser att ord används fel är egenskap han har starkt och som är del av AS. Jag har också en diagnostiserad AS och är också irriterad på om ord används fel och kan argumentera till utmattning... Så Du förstår att när min son och jag sätter fart på våra diskussioner (om ords betydelse eller något vansinnigt roligt med grund i matematik, kaosteori, kvantfysik eller astronomi alternativ någon Japansk historia) så storknar omgivningen :-)ZZZ och går ut ur rummet medan vi har vansinnigt roligt! :lol:

Då tycker vi synd om dom trista NT som bara pratar om tråkiga saker, i min ålder (65 i år) betyder det skvaller om andras olycka, skilsmässor och döden. :-)Raging Suck! :cry: Jag är glad att jag har min sons AS-vänner att prata med, även på Facebook, och glädjen att få följa med härliga Finall Fantasy konserter med dem. Tack o lov har jag någon enstaka mailvän är på Forumet som är nästan (10-15 år yngre) i min ålder och som är rolig.
Njut av livet och av Dina intressen!
Hundmormor
(har även en hög gosiga barnbarn där minst en börja ha drag av AS så historien fortsätter med nya generationer med bra humor!)

Jag måste erkänna att jag inte hänger med men känner igen det också hehe. Tycket det är roligt att diskutera sånt ^^ skrattade lite senast idag på att de på biblioteket hade stavat aspergers "asberger"
lyise
Ny medlem

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in