3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
Dagobert skrev:Lynx-66 skrev:Eftersom jag är inne på att en liten radial fläkt ger liten luftvolym, men högre tryck, än jämförbar axial-fläkt, så borde ju mindre utrymme bibehålla trycket(?) (och farten).
Det är därför jag designar med trängre luftväg.
Nu är du nog helt fel ute. Längre och trängre kanaler ger mycket mer motstånd. Halvera diametern så får du 1/4 av tvärsnittsaren om jag räknar rätt. Dessutom längre.
Taurus har stora korta kanaler som är mjukt böjda och smalnar av jämnt för att få upp lufthastigheten utan att orsaka turbulens.
En annan tanke: är det bra att munstyckena blåser i 180 graders vinkel mot varann? Det borde nästan bli vindstilla där luftströmmarna möts. Kanske är det bättre med 2 munstycken som blåser i t.ex 120 graders vinkel mot varann?
Ja, att trängre kanaler ger mer motstånd är självklart, det jag menar är att om man startar med en viss luftmängd med ett visst tryck, så måste trycket sjunka om man trycker in luften i för stora kanaler.
Men som du var inne på förut, så skulle specen för fläkten behövas...
Skulle vilja veta om det skiljer mycket till höger och vänster ut från fläkten också.
Luften måste ju tryckas ut snabbare i ytterkant på "propellern".
Jag håller med dig om luft, mot varandra.
Funderat på lite omlott, men då blir det väl en virvelvind, fast det kanske kyler bra
Tror du inte luften pressas ut åt de andra sidorna?
Ska jag tänka att utrymmet fylls upp om det inte är allt för stort och trycks sen ut, eftersom utloppet är mindre än inloppet?
Alltså att trycket inte sjunker, så mycket, så som jag var inne på.
Lynx-66 skrev:Ska jag tänka att utrymmet fylls upp om det inte är allt för stort och trycks sen ut, eftersom utloppet är mindre än inloppet?
Just det. Utrymmet hålls ständigt fyllt av fläkten. F.ö. är trycket högre i en vidare del av en kanal än i en trängre del - Bernoulli och venturirör du vet.
Dagobert skrev:Lynx-66 skrev:Ska jag tänka att utrymmet fylls upp om det inte är allt för stort och trycks sen ut, eftersom utloppet är mindre än inloppet?
Just det. Utrymmet hålls ständigt fyllt av fläkten. F.ö. är trycket högre i en vidare del av en kanal än i en trängre del - Bernoulli och venturirör du vet.
Nej, om jag bara visste så skulle det ju vara lätt
Trodde du visste, du var inne på venturi i ett tdigare inlägg.
Vanligaste tillämpningen, förr åtminstone, var venturiröret i en förgasare, i vilket det minskade lufttrycket i förhållande till atmosfären sög in bensin genom munstycket. Annars hade jag inte heller vetat
Vanligaste tillämpningen, förr åtminstone, var venturiröret i en förgasare, i vilket det minskade lufttrycket i förhållande till atmosfären sög in bensin genom munstycket. Annars hade jag inte heller vetat
Dagobert skrev:Trodde du visste, du var inne på venturi i ett tdigare inlägg.
Ja, jo jag var inne på sån där som sätter fart på luften, men kan väldigt lite om såna här grejer...
Jesus Christ...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Lynx-66 skrev:Ja, jo jag var inne på sån där som sätter fart på luften, men kan väldigt lite om såna här grejer...
Sätter fart på luften till priset av högre motstånd. Om diametern ökar igen efter den så minskar hastigheten.
Taurus' kanaldiameter minskar jämnt så lufthastigheten ökar jämnt med minimal turbulens och motstånd. Det måste vara effektivaste sättet att få ut maximal luftmängd i hög hastighet genom utblåsen. Misstänker att det inte går att förbättra nämnvärt.
Kopiera Taurus men, som du skrev, ändra blåsriktningen lite så strömmarna inte tar ut varann helt. Omlott. Det skulle kunna vara en förbättring.
Taurus kommer jag använda omodifierad och har printat en redan.
Fläktarna kanske kommer idag, men senast imorgon.
Med den så ser man munstycket bra också.
Och tack för alla förslag
Fläktarna kanske kommer idag, men senast imorgon.
Med den så ser man munstycket bra också.
Och tack för alla förslag
Alternativ från nätet:
Min remix:
Byggsats för att underlätta utskrift:
Min remix:
Byggsats för att underlätta utskrift:
Jäkla skit... jag hittade ett frihandsverktyg.
Blir nog lite sömn framöver
Tyvärr tror jag inte att man kan ha en annan pryl i verktyget, så man kan rita runt den andra prylen, men forskar...
Blir nog lite sömn framöver
Tyvärr tror jag inte att man kan ha en annan pryl i verktyget, så man kan rita runt den andra prylen, men forskar...
Man kan alltid rita punkter, som får motsvara det man vill undvika eller rita runt och sen radera punkterna...
Och nu är kaffet kallt!
Och nu är kaffet kallt!
Har inte försökt rita på frihand nåt mer, men remixar vidare på "snabel-utblåset".
Men med mitt tillägg ser det mer ut, som en sjöjungfru-stjärt eller delfin-stjärt...
Men med mitt tillägg ser det mer ut, som en sjöjungfru-stjärt eller delfin-stjärt...
Dagobert skrev:Är det tänkt att bli nåt eller är det bara lek?
Limmat ihop delarna, så testar den imorgon
Testmonteringen visade att utblåset hamnar 2mm för högt, så måste ändra och skriva ut ny prototyp.
Sen limma igen...
Centreringen ska gå att få till i alla fall.
Min Kingroon gör rundningen skitfult, fast jag har stöd, så funderar på att göra den med raka kanter/sidor, men rundad inuti.
Sen limma igen...
Centreringen ska gå att få till i alla fall.
Min Kingroon gör rundningen skitfult, fast jag har stöd, så funderar på att göra den med raka kanter/sidor, men rundad inuti.
Rensat del B och fnular...
Och fnular...
Sa jag att jag fnular?
Man måste ju tänka på utskriftsbarheten också.
Och fnular...
Sa jag att jag fnular?
Man måste ju tänka på utskriftsbarheten också.
Osv...
Jag kom hit, men sen blev Tinkercad så segt, att jag tröttnade.
Monterat Taurus v5 istället och justerat in höjden med hjälp av tillhörande "passbit".
Ska bara hitta min uppsättning av krympslang, så får jag väl bita i det sura äpplet och kapa originalfläktens kabel med kontakt.
Monterat Taurus v5 istället och justerat in höjden med hjälp av tillhörande "passbit".
Ska bara hitta min uppsättning av krympslang, så får jag väl bita i det sura äpplet och kapa originalfläktens kabel med kontakt.
Med tanke på att Taurus v5 är justerbar i höjdled och det är ju bra.
Det fick mig att fundera lite...
Raka fyrkantiga rör går vågrätt mot hotend och de har ett runt hål för ett böjt löst rör (90 graders böj).
Insticksdelen på röret är lite längre än änden man ska vinkla mot munstycket.
Med en borr eller annat rakt, som passar i änden, så riktar man änden, så borren/stången precis går under munstycket.
Eftersom man ställer in varje sida för sig, så kan centreringen diffa lite, samt man kan testa idén med utblåsen lite omlott. Det är ju bara att ha dem olika långt instuckna i fyrkantsröret.
Men sen är det ju fixering av lägena och antingen gängat hål för en låsskruv eller så limmar man.
Liten kylpunkt? Nja... träffbilden blir ju oval pga vinklingen och jag tror ju sen att luftströmmarna som möts och inte kan vika ner pga av byggytan, de kommer gå ut åt sidorna och bredda "ovalen".
Men där killgissar jag givetvis.
Underlättar utskrift också när man slipper konstiga avslut på rören mot hotend...
Det fick mig att fundera lite...
Raka fyrkantiga rör går vågrätt mot hotend och de har ett runt hål för ett böjt löst rör (90 graders böj).
Insticksdelen på röret är lite längre än änden man ska vinkla mot munstycket.
Med en borr eller annat rakt, som passar i änden, så riktar man änden, så borren/stången precis går under munstycket.
Eftersom man ställer in varje sida för sig, så kan centreringen diffa lite, samt man kan testa idén med utblåsen lite omlott. Det är ju bara att ha dem olika långt instuckna i fyrkantsröret.
Men sen är det ju fixering av lägena och antingen gängat hål för en låsskruv eller så limmar man.
Liten kylpunkt? Nja... träffbilden blir ju oval pga vinklingen och jag tror ju sen att luftströmmarna som möts och inte kan vika ner pga av byggytan, de kommer gå ut åt sidorna och bredda "ovalen".
Men där killgissar jag givetvis.
Underlättar utskrift också när man slipper konstiga avslut på rören mot hotend...
Har du provkört Taurusen?
Om du vill testa omlott kan du väl använda den för experiment? Går det inte att böja rören lite över ett stearinljus? Eller såga av och limma ihop. Behöver inte bli snyggt.
När du är nöjd skriver du ut en ny Taurus med de nya måtten.
Om du vill testa omlott kan du väl använda den för experiment? Går det inte att böja rören lite över ett stearinljus? Eller såga av och limma ihop. Behöver inte bli snyggt.
Dagobert skrev:Har du provkört Taurusen?
Inte så lätt att ändra mått och vinklar på nåt färdigt i Tinkercad.
Inte för mig i alla fall. Ta bort och lägga till annat är det jag kan än så länge.
Varmluftpistol på den riktiga prylen är nog lättare
När man byggt upp lite, så har ju luften många vägar att gå, men det beror ju på vad man bygger...
Nu har jag beställt Molex Picoblade-kontakter med tillhörande crimphylsor, så jag kommer parallellkoppla
5015-fläktarnas kablar till en kabel och så ny kontakt på den kabeln.
Vill inte ändra på originalfläkten nämligen (verkar lite svår att hitta inom EU).
Jämförelse Taurus v5 och originalfläkt med annat utblås:
Nu har jag beställt Molex Picoblade-kontakter med tillhörande crimphylsor, så jag kommer parallellkoppla
5015-fläktarnas kablar till en kabel och så ny kontakt på den kabeln.
Vill inte ändra på originalfläkten nämligen (verkar lite svår att hitta inom EU).
Jämförelse Taurus v5 och originalfläkt med annat utblås:
Är på G att få in lite fikapengar för några delar jag gjort åt en bekant.
Hon använder de själv och har hittat andra intresserade
Hon använder de själv och har hittat andra intresserade
När Ender'n är igång så funderar jag på att dedikera lilla skrivaren till ASA-skrivare.
Då kan jag ta bort byggyte-fläkten helt.
Har jämfört längre bryggningar med och utan kylning och skrivaren är lika dålig i bägge fallen...
Testade bara med Cura's färdiga inställningar, så har inte laborerat nåt.
Den har en liten 3010-fläkt, som kyler ovanför munstycke/värmeblock, men den fläkten verkar ha obalans och dåliga lagerytor eller nåt. Låter skit i början tills den "hamnar rätt".
Slipper jag byggyte-fläkten, så kan jag ha adapter till en 4010-fläkt.
Har redan en sån, alltså både adapter och fläkt. Skrivaren borde bli lite tystare också...
Viktmässigt blir det nog inte så stor skillnad.
Då kan jag ta bort byggyte-fläkten helt.
Har jämfört längre bryggningar med och utan kylning och skrivaren är lika dålig i bägge fallen...
Testade bara med Cura's färdiga inställningar, så har inte laborerat nåt.
Den har en liten 3010-fläkt, som kyler ovanför munstycke/värmeblock, men den fläkten verkar ha obalans och dåliga lagerytor eller nåt. Låter skit i början tills den "hamnar rätt".
Slipper jag byggyte-fläkten, så kan jag ha adapter till en 4010-fläkt.
Har redan en sån, alltså både adapter och fläkt. Skrivaren borde bli lite tystare också...
Viktmässigt blir det nog inte så stor skillnad.
Återgå till Intressanta intressen