3 och ett halvt år och asperger?

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

Moderatorer: Alien, atoms

3 och ett halvt år och asperger?

Inläggav lotteva » 2009-05-31 21:06:18

Mötte en mamma som berättade om sin son som är tre och ett halvt år. Kan det vara asperger? Kan man ställa diagnos på så här små barn? Är det en fördel för föräldrar att få en diagnos tidigt - eller är det inte en fördel? Så här berättade mamman - både stolt och lite fundersam:

•Har har ett fotografiskt minne.
•Han kommer ihåg sånt som vi själva inte minns.
•Han tycker bättre om att vara tillsammans med vuxna än med barn.
•Han är mycket försiktig med hur han använder sin kropp, han har aldrig trillat och slagit sig.
•På dagis trivs han och personalen tycker om honom. Han ritar gärna. Han gör det mycket ordentligt. Han vet precis hur han vill ha det. Om personalen frågar om han inte ska måla lite till på sin bild säger han bestämt nej. Han vet precis. Han har en mycket stark vilja
•Han är präktig på något sätt. Han flippar inte ut precis.
•Han vill ha kontroll över alla situationer.
•Han är mycket verbal.
•Han rättar oss när vi säger fel. Jag råkade säga "hon" när det skulle vara "henne" då rättade han mig.
•Han är mycket ljudkänslig och reagerar kraftigt på nya ljud. "Vad är det?" frågar han och när vi förklarar lugnar han sig.
•Vi kan resonera med honom om sånt som vi har olika åsikter om men har ser alltid till att få något för egen del i en förhandling.
•Han är vetgirig. När han frågar om något finner han sig inte i ett enkelt svar - som de flesta i hans ålder skulle göra. Han är tyst en stund och funderar och kommer sedan med en ny fråga för att tränga djupare in i ämnet.
•Han kan uttrycka sina behov. Han kan säga:"Det känns inte bra" - om tröjan sitter lite för hårt åt eller om bordskanten nuddar hans mage när han sitter i knät. (Jag tolkar detta som om han är mycket känslig för beröring.)
•Hans morbror är lite udda. Han är nog lite lik honom.

Jag har aldrig träffat pojken.
Vad tror ni? Kan detta vara AS?
Kan Asperger upptäckas vid 4-årskontrollen?
Senast redigerad av lotteva 2011-05-04 19:41:36, redigerad totalt 1 gång.
lotteva

Anslöt: 2009-04-24

Inläggav Miche » 2009-05-31 21:23:49

Ingen tvekan om att han är väldigt intelligent, med rätt sorts träning kan han utvecklas väldigt långt, men det är viktigt att han ändå får vara barn med lekar och fantasier som normala barn.

Jag tror inte att det är Asperger, för pojken verkar vara social (men umgås hellre med intellektuellt jämnåriga än fysiskt jämnåriga).

Så vitt jag vet finns det idag inga möjligheter att diagnostisera Asperger vid så låg ålder.
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 19:41:36, redigerad totalt 1 gång.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav alfapetsmamma » 2009-05-31 21:43:12

Skulle skicka dig länk från Autismforum.se med sidan om tidiga tecken, men den tycks ha problem. Synd, för den är bra. Visst låter han aspig i somligt, men han kan lika gärna vara särbegåvad eller bara lite eljest, det är ju svårt att säga när man vet så lite om intensitet och djup i det du beskriver.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 19:41:36, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Inläggav lotteva » 2009-05-31 22:42:09

Tack för tips om Autismforums sida. Ska kolla där. Vilken skillnad är det mellan särbegåvad och Asperger?
Senast redigerad av lotteva 2011-05-04 19:41:36, redigerad totalt 1 gång.
lotteva

Anslöt: 2009-04-24

Inläggav nano » 2009-06-01 9:26:56

Jag vill mena att det sällan är särskilt stor skillnad, antar att det är den sociala biten som skiljer.
http://www.mensa.se/content/view/45/94/
Klickar du på "begåvning utan prestation" så kommer du till en lista jag tror du skulle kunna tycka är intressant.

Noteras bör nog att intelligens eller bristen på detsamma nog inte har med en persons trevlighet att göra, däremot är det trevligt att vara kring folk som är trevliga.
Utan någon form av trevlighet så spelar nog inte bra intelligens särskilt stor roll.

Ps, tror också att intresset styr hans intelligens, tror inte han skulle vilja träna för tränandets skull men däremot göra saker med sitt sinne och därmed få träning som bieffekt.
Vad intresset eller intressena blir är svårt att veta men han kommer antagligen bli intresserad av något han kommer i kontakt med, endera fysiskt eller sinnligt.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 19:41:36, redigerad totalt 1 gång.
nano

Anslöt: 2008-06-20

Inläggav rdos » 2009-06-01 11:20:42

Jag tror det är extremt mycket tyckande och väldigt lite seriösitet bakom t.ex. Mensas utläggningar. Läser man listan av "drag för särbegåvade barn" så inser man lätt att många av "kännetecknen" är symptom på AS. Å andra sidan så inser man oxå att en del är NT drag, men framförallt så verkar alltsammans ihopsatt fullständigt godtyckligt. Sedan har man dessutom mage att hänvisa till IK-tester på barn. Dessa psykologtester går i alltför hög utsträckning ut på att identifiera och sålla ut npf-barn som "lågbegåvade" snarare än särbegåvade. Man motverkar således sina egna syfte.

Självmål. :roll:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 19:41:36, redigerad totalt 1 gång.
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav nano » 2009-06-01 12:36:58

Vad är IK-tester för något?

Japp, kännetecknen stämmer bra med min uppfattning om AS-människor.
Tänkte mestadels på att Mensa brukar förknippas med intelligens och det verkar vara något AS-människor brukar vara bra på.
Jag har också gjort kopplingen AS - mensatesterna, de som jag observerat på tv som personer som varit medlemmar i mensa har haft varierande grad av social förmåga/oförmåga eller vad jag ska kalla det.

Jag skulle nog likställa mensas sammankomster med våra träffar om jag förstått rätt (med tanke på vad jag hört om deras sammankomster).
Att vara mallig tror jag inte är någon vanlig företeelse hos medlemmarna i mensa.

De är väl inte psykologer på mensa eller har jag fattat alldeles fel?
Senast redigerad av nano 2011-05-04 19:41:36, redigerad totalt 1 gång.
nano

Inläggav rdos » 2009-06-01 13:37:45

nano skrev:Vad är IK-tester för något?

Det kallas IK istället för IQ av politiskt korrekta skäl. En ofta använd test är WISC, som mäter mycket mer än bara intelligens, däribland bland annat NPF-drag (i negativ bemärkelse). Det Mensa använder är Raven, som oxå ibland (sällsynt) används på barn och som då inte kan sortera ut npf. Mest vanligt är nog att Raven används på barn som inte kan eller vill prata.

nano skrev:Japp, kännetecknen stämmer bra med min uppfattning om AS-människor.
Tänkte mestadels på att Mensa brukar förknippas med intelligens och det verkar vara något AS-människor brukar vara bra på.
Jag har också gjort kopplingen AS - mensatesterna, de som jag observerat på tv som personer som varit medlemmar i mensa har haft varierande grad av social förmåga/oförmåga eller vad jag ska kalla det.

Dessvärre så finns ingen koppling mellan AS och höga poäng på IQ-tester. Däremot så är det antagligen så att aspieasar har mycket större variation i IQ, och det kan då förklara varför de kan vara överrepresenterade inom Mensa.

nano skrev:De är väl inte psykologer på mensa eller har jag fattat alldeles fel?

Tror inte det. Deras inträdesprov är en modifierad version av Ravens matriser. Som sådant så gynnar det npfare.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 19:41:36, redigerad totalt 1 gång.
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav nano » 2009-06-01 15:16:43

Råkade hitta något när jag letade efter ravens matriser.
Vad tycker ni om detta:

http://www.triplenine.org/download/IQ_a ... stment.pdf

Om nu någon orkar läsa igenom det.
Håller inte med om allt själv men det fans en hel del intressanta tankegångar att jämföra.
Tycker det var synd att texten avfärdar en annan organisation men det intressanta är intressant.

Personligen gillar jag personer även om de är fullständigt dummma i huvudet eller genomkloka.
Dock gillar jag inte elakhet.
nano

Återgå till Barn och föräldraskap

Logga in